سروش محلاتی یكی از پیشقراولان هاشمی در قزوین:

حضور مردم در انتخابات كافی نیست و باید حضور فعالانه باشد

سروش محلاتی یكی از پیشقراولان هاشمی در قزوین بیان كرد: دیكتاتورها از حضور پرتعداد مردم در انتخابات خوشحال می‌شوند اما مسئله این است كه تنها حضور مردم در انتخابات كافی نیست و باید این حضور فعالانه باشد.

به گزارش نما به نقل از خبرنگار سیاسی صبح قزوین، حجت الاسلام سروش محلاتی، عضو شاخه اصلاح طلبان کشور عصر دوشنبه در جشن اصلاح طلبان استان که در سالن شهید بابایی برگزار شد، بیان کرد: انتخابات از اختصاصات نظام جمهوری اسلامی نیست و در سایر کشورها نیز برای برگزیدن نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور انتخابات برگزار می‌شود اما تفاوت این انتخابات در منفعلانه یا غیرمنفعلانه بودن مردم است.

وی افزود: دیکتاتورها از حضور پرتعداد مردم در انتخابات خوشحال می‌شوند اما مسئله این است که تنها حضور مردم در انتخابات کافی نیست و باید این حضور فعالانه باشد.
سروش محلاتی با اشاره به نقش مردم در تعیین حاکم اسلامی در صدر اسلام خاطرنشان کرد: بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) سه دوره از خلافت اتفاق افتاد که در دوره اول یک تعداد در محلی به نام سقیفه برای امت اسلامی تعیین تکلیف کردند و این حادثه زمانی به وقوع پیوست که مردم منفعل بودند، بنابراین مقاومتی انجام ندادند.
وی ادامه داد: در نتیجه منتخب آن گروه خاص، قدرت و حکومت را به دست گرفت؛ اما20 سال بعد مردم در جریان مسائل اجتماعی با واقعیت‌های جدیدی آشنا شدند و زمانی که عصر حکومت خلیفه سوم بود، می‌دانستند که چگونه فساد مالی، اقتصادی و سیاسی در جامعه گسترش پیدا کرده است.
محلاتی بیان کرد: در آن برهه زمانی نیازی نبود که تصمیم سازی و مهندسی انجام شود، مردم خود آمدند و آن خلیفه را کنار نهادند و امام علی(ع) را انتخاب کردند در حالی که هیچ گونه تبلیغاتی انجام نشد ولی مردم منفعل دیروز به مردمی فعال تبدیل شده بودند.
وی با اشاره به رهنمودهای امام علی(ع) در مورد قدرت و حکومت گفت: امام تاکید داشتند که این سلطنت من نبود که مردم را وادار کرد که از او حمایت کنند و به همین ترتیب این مردم نه به خاطر فشار و وعده‌های پوچ به میدان آمدند بلکه به سبب حضور فعالانه از امام علی حمایت کردند.

هیچ مسئله‌ای به جز اسرار نظامی را نباید از مردم پنهان کرد

این روحانی اصلاح طلب ادامه داد: در شرایط کنونی نظام، مردم این شرط را احراز کردند و طی انتخابات اخیر حضور فعالانه خود را در عرصه نشان دادند؛ چنانکه ملت ما در انتخابات نشان دادند که دیگران نمی‌توانند برای آنها تعیین تکلیف کنند و در در برابر هر مانعی که قرار بگیرند، می‌توانند مسیر را تشخیص دهند.
محلاتی گفت: دیکتاتورها از حضور پرتعداد مردم در انتخابات خوشحال می‌شوند اما مسئله این است که تنها حضور مردم در انتخابات کافی نیست و باید این حضور فعالانه باشد.
وی گفت: امتی که آگاهی نداشته باشد، دیگران آنها را افسار می‌زنند و آنها را به هر کجا که بخواهند می‌کشانند، در این شرایط مردم جهت گیری ندارند و جهت گیری آنها را باد روشن می‌کند در حالی که در برابر این وضعیت، علم دانش و آگاهی انسان را به استغنا، هویت و شخصیت می‌رساند.
محلاتی با اشاره به حقوق مردم بر حاکم اسلامی بیان کرد: یکی از حقوق مردم بر حاکم از جمله بر امام معصوم، منصوب و واجب الطاعت این است که هیچ مسئله‌ای به جز اسرار نظامی را از مردم پنهان نکند و همه مسائل را با مردم مطرح کند، همانگونه که امیرالمومنین نیز حق آگاهی را برای همه مردم به رسمیت می‌شناخت.
وی با اشاره به احتمال تعارض میان آرای مردم و حاکیمت گفت: گاه ممکن است بین درک مردم و درک حکومت ناسازگاری به وجود آید حال آنکه حکومت شایسته است، اما در عین حال مردم چیز دیگری می‌خواهند که در این حالت دو راه حل وجود دارد.
این روحانی اصلاح طلب در پایان افزود: یک راه حل این است که مردم نادیده گرفته شوند و از آنها خواسته شوند که منفعلانه تبعیت کنند و راه حل دوم این است که حکومتگران از مردم تابعیت کنند تا فعال بودن آنها همچنان حفظ شود.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط