توضیح درباره تخلفات صورت‌گرفته در نمایشگاه كتاب

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران گفت: تا روز هفتم نمایشگاه غرفه 12 ناشر تعطیل شده و آن‌ها اجازه حضور در نمایشگاه كتاب سال 96 را ندارند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، همایون امیرزاده در هفتین روز بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (سه‌شنبه 21 اردیبهشت) درباره تخلفات صورت‌گرفته و برخورد با آنها گفت: در راستای تقویت نظارت‌های درون صنفی در ۶ روز اول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۴۰۷ گزارش توسط بازرسان به کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران ارائه شد که از این تعداد، ۵۶ مورد منجر به اخطار کتبی به ناشران متخلف شد و ۲۹ مورد هم با توجه به فرآیندهای تعیین‌شده، به هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ارسال شد و تا روز گذشته ۸ رأی صادر شد.

او با بیان اینکه تمامی آرای صادرشده تا امروز (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت) مرتبط با تخلفات صنفی و شکلی بوده و هیچ رأیی در خصوص مسائل محتوایی صادر نشده است، افزود: کلیه مراحل تذکرات شفاهی و کتبی توسط کمیته ناشران داخلی ابلاغ و پرونده موارد مربوط به این تخلفات، در همین کمیته تشکیل شده و با طی فرآیندهای قانونی، به هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ارائه شده است.

رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در روز جاری (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت)، ۹ رأی صادر شد که ۴ مورد از این آرا مربوط به نقد کردن بن‌کارت‌های الکترونیک خرید کتاب بدون فروش کتاب از سوی غرفه‌ها بوده است که بر اساس این رأی‌ها، این ۴ مورد از فردا تا پایان نمایشگاه تعطیل شده‌اند.

او افزود: این ناشران همچنین از حضور در نمایشگاه آتی کتاب تهران و تمامی نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال ۹۵ و سایر نمایشگاه‌های تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم شده‌اند.

همچنین به گفته این مقام مسئول در حوزه نظارتی نمایشگاه کتاب، ۵ مورد از آرای صادرشده هم ناظر بر تخلف مربوط به عرضه کتاب‌های سایر ناشران بوده است که در همین راستا غرفه ۴ ناشر تعطیل شد و آنها از حضور در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران محروم شدند. همچنین غرفه یک ناشر به مدت یک‌ روز (چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت) تعطیل شده است.

امیرزاده در ادامه با ارائه آمار تجمیعی از آرای صادرشده برای ناشران متخلف در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: تاکنون ۱۷ رأی صادر شده است که از این تعداد، ۱۲ رأی منجر به تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه و محرومیت از حضور در نمایشگاه آتی کتاب تهران شده است.

او تاکید کرد: تمامی تخلفات صورت‌گرفته تا پایان روز هفتم بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صنفی و شکلی بوده و با درخواست خود صنوف فعال در نمایشگاه کتاب و همچنین با هدف صیانت از حقوق حرفه‌ای نشر در کشور با این تخلفات مطابق آیین‌نامه که بر ضرورت حمایت از حقوق صنفی و حرفه‌ای ناشران تاکید دارد، برخورد شده است.

امیرزاده همچنین گفت: با توجه به شرایط دشواری که بسیاری از ناشران حرفه‌ای ما برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران متحمل شده‌اند و با لحاظ کردن دشواری‌ها در تامین یارانه‌های نمایشگاه کتاب، دور از انصاف است که عده‌ای از ناشران غیرحرفه‌ای بخواهند از این طریق به سودهای نامشروع دست پیدا کنند. شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه با دقت، توجه کافی و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به خصوص ظرفیت‌های درون صنف، تحت هیچ شرایطی اجازه این سوءاستفاده ها را به عده‌ای سودجو نخواهد داد و با حساسیت تخلفات مربوطه را رصد و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌کند.

او به ناشران هم توصیه کرد که با توجه به اینکه اعتبار بن‌کارت‌های صادرشده برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران تنها تا پایان روز کاری نمایشگاه کتاب تهران در ۲۵ اردیبهشت است، گفت: ناشران باید مراقب باشند که اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای را به برخی افراد سودجو ندهند و از ارتکاب به تخلف در رابطه با تبدیل اعتبار شارژشده در کارت‌ها به پول نقد، خودداری کنند.

۱۳۹۵/۲/۲۱

اخبار مرتبط