گزارش وال‌استریت‌ژورنال از نفوذ ایران در قاره سیاه

روزنامه آمریكایی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت با نفوذ ایران در آفریقا، مذهب تشیع در این قاره در حال گسترش است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه در گزارشی به گسترش مذهب تشیع در قاره آفریقا اشاره کرده اما بدون ارائه دلایل کافی ادعا کرده که این گرایش، به دلیل برنامه‌ها و طرح‌های ایران ایجاد شده است.

روزنامه آمریکایی در این گزارش می‌نویسد: «با تغییر مذهب‌های تحت حمایت ایران، شیعیان در آفریقا جای پایشان را محکم می‌کنند.»

«وال‌استریت‌ژورنال» در خلال این گزارش به معرفی «احمد تیجانی»، یک روحانی مدرس عربی و مذهبی در موسسه‌ای اسلامی در پایتخت کامرون پرداخته و می‌نویسد سرنوشت زندگی خود او با ثبت‌نام در یک مرکز آموزش مذهبی در «دوالا»، بزرگترین شهر کامرون عوض شد.

مطابق این گزارش، آقای «تیجانی» ۳۹ ساله بعد از ثبت‌نام در این مرکز آموزشی به مذهب شیعه گرویده و بعدها در «یائونده»، پایتخت کامرون اقدام به تأسیس یک مرکز مشابه کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در این گزارش تلاش کرده اظهارات «تیجانی» در طرفداری از مذهب شیعه را رواج تفرقه‌گرایی در آفریقا با حمایت ایران تعبیر و تفسیر کند.

جمهوری اسلامی ایران، همواره هر گونه تلاش برای ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل سنت را توطئه دشمن و غیرشرعی دانسته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهانت به نمادها و شخصیت­های اسلامی «برادران اهل تسنن» را حرام اعلام کرده‌اند.

علی‌رغم این، وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده ایران در راستای رقابت با عربستان سعودی در تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قاره آفریقا با گسترش تشیع است.

در بخشی از گزارش این رزونامه آمده است: «موج شیعه‌گرایی در آفریقا با انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شروع شد؛ این انقلاب در ابتدا شیعه‌گرایی را کمرنگ کرد و به دنبال متحد کردن تمامی مسلمانان زیر چتر خودش بود.»

شیخ ابرهیم زکراکی، روحانی برجسته نیجریه‌ای به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، جزء اولین پیروان این انقلاب بود.

«سعد عبدالحمید»، یک روحانی شیعه در نیجریه که در زمان انقلاب ایران ۱۰ ساله بود، به خاطر می‌آورد که «زکراکی» در آن زمان یک تظاهرات خیابانی در حمایت از ایران سازمان داده بود.

وی می‌گوید: «مردم، ۱۰۰ درصد از انقلاب ایران حمایت می‌کنند. آنها دیدند که آیت‌الله خمینی چطور عدالت ایجاد کرد و همه را با یکدیگر برابر کرد. هر انسانی عدالت را دوست دارد. اما در نیجریه، هر کسی که رئیس‌جمهور می‌شود، اولین دشمنش را شیعیان می‌بیند.»

۱۳۹۵/۲/۲۴

اخبار مرتبط