پیشنهاد سعودی‌ها به اسرائیل برای بیرون راندن حزب‌الله

تركی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در تازه ترین حمایت خود از رژیم اسرائیل گفت: حمله گسترده اسرائیل به حزب الله در لبنان تنها روش خارج كردن این حزب از سوریه است.

به گزارش نما به نقل از العالم، سایت خبری "جنوب لبنان" نوشت: در اطلاعاتی تایید شده به نقل از یک کارمند وزارت خارجه انگلیس که از یک گزارش ویژه سفارت خودشان در واشنگتن آگاهی یافته است، ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به ژنرال یاکوف عمیدور طرحی را پیشنهاد کرده است که متضمن حمله به حزب الله در لبنان است؛ زیرا این امر تنها راه برای خارج کردن این حزب از سوریه است.

به گفته این کارمند، رابرت ساتلوف مدیر اجرایی اندیشکده مطالعات خاور نزدیک واشنگتن، فیصل و عمیدور را جمعه گذشته در دفترش گردهم آورد و به یک سری از نظرات آنها گوش داد که نمی توان آن را جلوی رسانه ها یا جلوی شرکت کنندگان در سمینار این اندیشکده بیان کرد. دو طرف ظهر همان روز یکشنبه در این سمینار شرکت کردند. این شاهزاده سعودی گفت که "اسرائیل و عربستان هر دو منافع مشترکی اکنون در خارج کردن حزب الله از سوریه دارند. این امر همانطور که اسرائیلی ها می دانند تنها از طریق یک عملیات نظامی گسترده اسرائیل علیه این حزب در لبنان است؛ نظیر همان حمله ای که در سال 2006 میلادی صورت گرفت تا این حزب را مجبور به خارج کردن نیروهایش از سوریه کند.

این شاهزاده سعودی با طرح یک سری ادعا گفت: "برخلاف سال 2006 میلادی که اعراب در قبال جنگ دچار شکاف و چند دستگی بودند و اکثریت قاطع سوریها با حزب الله بودند، اکثریت ملت سوریه امروز از سنی گرفته تا غیر سنی با عملیاتی از این دست موافق خواهند کردند زیرا حزب الله از نگاه آنها به کابوسی شدیدتر از خود نظام اسد تبدیل شده است و کسی که شبکه های اجتماعی تحت مدیریت سوری ها را نگاه می کند، این امر را ملاحظه می نماید. همچنین بخش بزرگی از سوریها دیوار روحی و روانی را شکسته اند و با اسرائیل به طور علنی تعامل می کنند".

ترکی فیصل همچنین گفت: "سران مخالفان سوری که با آنها در برهه اخیر در ریاض و سایر اماکن در خارج از عربستان ملاقات کرده است و با آنها درباره این ایده گفت وگو کرده است، از آن استقبال کرده و از وی خواسته اند تا اسرائیل را ترغیب به اجرای آن بکند. آنها تاکید کردند که خودشان اولین کسانی بودند که در ملاقات های خود با نمایندگان اسرائیل در بلغارستان و ترکیه از سال 2013 میلادی این (ایده) را مطرح کرده اند و جورج صبرا رئیس شورای ملی سوریه به نمایندگان اسرائیلی بویژه مندی صفدی نماینده بنیامین نتانیاهو در نزد معارضان، نامه ای در این خصوص داده است اما کابینه اسرائیل آن را لحاظ نکرده است".

براساس طرح شاهزاده سعودی، "هرگونه عملیات گسترده و قوی امروز اسرائیل را نمی توان نظیر آنچه در سال 2006 میلادی روی داد،مهار کرد زیرا حزب الله امروز نمی تواند به خط پشت جبهه پشتیبانی سوریه تکیه کند و شیعیان آنطور که در سال 2006 میلادی به سوریه فرار کردند نه تنها امروز نمی توانند پشتیبانی در سوریه بیابند بلکه با این تعداد جمعیت به داخل لبنان نیز نمی توانند فرار کنند زیرا خود لبنان امروز میزبان بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری است. اینها همگی می توانند پشتیبانی برای هرگونه عملیات اسرائیل باشد زیرا آنها به خاطر دخالت حزب الله در کشورشان آواره شده اند".

ترکی فیصل گفت: ناتوانی حزب الله در تامین پناهگاهی برای نزدیک به یک میلیون شیعه که با آغاز هرگونه عملیاتی از جنوب فرار خواهند کرد؛ به تنهایی ضامن تسلیم شدن حزب الله خواهد بود.

براساس گزارش یاد شده انگلیس، ژنرال یاکوف عمیدرو پیوسته به همتای سعودی خود تاکید کرد که "او امروز در جایگاه تصمیم گیری قرار ندارد و نهایت کاری که می تواند انجام دهد این است که این برداشت عربستان را به رئیس کابینه اسرائیل و سطوح امنیتی در اسرائیل منتقل کرده و آنها را ترغیب کند که با این تصور به طور جدی برخورد کنند".

۱۳۹۵/۲/۲۴

اخبار مرتبط