تخلیه روستاها همچنان ادامه دارد

رییس مركز ملی خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: مطالعات اقلیم‌شناسی به عنوان مقدمه طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای انجام نشده است.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه از دید مدیریتی هر نوع فعالیت توسعه ای از جمله انتقال آب بین حوضه‌ای باید با محوریت ارزیابی‌های اقلیمی و زیست محیطی اجرایی شود، گفت: بررسی میزان ظرفیت و پتانسیل اقلیم برای اجرای این گونه پیشنهادات یک ضرورت اساسی است.

آبادانی یک منطقه به قیمت خسارت به منطقه‌ای دیگر

وی با تاکید بر اینکه آبادانی یک منطقه حتی در صورت موفقیت (که در این مورد هنوز معلوم هم نیست) نباید به قیمت لطمه به یک منطقه دیگر باشد، اظهارکرد: قطعا باید در کنار ارزیابی‌های زیست محیطی، مطالعات اقلیم‌شناسی نیز برای چنین طرح‌هایی انجام شود، این در حالیست که هیچ یک از این کارها انجام نشده است.

این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بعد از فراهم شدن این مقدمات می‌توان در مورد امکان یا عدم امکان اجرای طرح انتقال آب اظهارنظر کرد، افزود: تا به این سوالات پاسخ داده نشود نباید با هیچ اقدامی موافقت شود. در این ارتباط توجه به بحث‌هایی چون اختلاف ارتفاع در انتقال آب، صرفه اقتصادی طرح و امکان شورتر شدن آب در مسیر فلات مرکزی، لازم است.

تصمیم به انتقال آب نباید ناشی از فشارهای غیرتخصصی و غیرعلمی باشد

به گفته فاتح، هر تصمیمی در این حوزه باید به بعد از انجام ارزیابی زیست محیطی و اقلیمی موکول شود و نباید تحت تاثیر اجبار و فشار غیرعلمی تصمیمی در این راستا گرفته شود.

تخلیه روستاها عاقبت عدم کنترل آب کشاورزی

رییس مرکز ملی خشسکالی در ادامه با تاکید براینکه نگاه اولویت‌بندی بهترین نگاه در مصرف آب مناطق کم آب کشور و اساسی‌ترین جایگزین برای طرح انتقال آب است، گفت: در مناطقی که مشکل آب شرب دارند منطقی نیست که اندک آب موجود آن را صرف کشاورزی های «آب بر» کنیم. باید فراموش نکنیم نیاز مهم کشور شرب است، بنابراین باید مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی را کنترل کنیم والا منجر به تخلیه روستاها خواهد شد.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط