هشدار ولایتی درباره تجزیه سوریه

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك، بر لزوم هوشیاری در برابر طرح تجزیه سوریه تاكید كرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعا در برابر این طراحی های شوم ایستادگی خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی روز دوشنبه در دیدار با مقامات عالی مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه در تهران افزود: جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مسیر همکاری های دو جانبه و بین المللی به طور مستمر نقطه نظرات خود را به صورت مستقیم و شفاف با یکدیگر تبادل می کنند و این سفر هم به دلیل اهمیت و جایگاه تبادلات و ارتباطات تحقیقاتی و پژوهشی و انتقال دیدگاه های دقیق به مسئولان و تصمیم گیران بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با تاکید بر این که مقامات عالی دو کشور عزم جدی برای ترسیم و تعیین روابط استراتژیک با یکدیگر دارند، گفت: در طول حدود 35 سال تجربه کار بین المللی و حضور در ملاقات های فراوان، باید تصریح کنم که ملاقات رئیس جمهوری روسیه با رهبر معظم انقلاب بی نظیر و ویژه بوده و این نشانه اراده رهبران عالی دو کشور برای توسعه روابط است.

ولایتی تاکید کرد: در سطوح دیگر اجرایی و حتی برنامه ریزی های مرتبط باید همین اراده به طور جدی شکل گیرد و مراکز تحقیقاتی دو طرف در این زمینه می توانند نقش جدی و تاثیرگذار داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: در آستانه آخرین سفر و در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردم که جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تلاش برای گسترش روابط تا سطح استراتژیک هستند و این کلام به دقت بیان شده بود و روابط امروز دو طرف در تاریخ روابط فیمابین بی سابقه هست و البته نیازمند تلاش و همکاری های بیشتر و روز افزون دست اندرکاران در سطوح مختلف است.

ولایتی افزود:‌ یقینا نشستی که دو مرکز در روسیه داشتند و در زمان حاضر در تهران خواهند داشت باید به صورت ویژه و به عنوان نگاه پژوهشی و برنامه ریزی به مسئولان منتقل تا در اجرا و نمونه عملی روابط مشاهده شود.

وی نمونه همکاری های دو کشور در سوریه را یادآور شد و گفت: همکاری دو طرف در سوریه قابل توجه بوده و است و می توان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن، نسبت به تاکید بر نکات مثبت و رفع برخی مشکلات اقدام کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: همکاری دو کشور در سوریه بسیار مهم است و سناریوهایی که آمریکایی ها و برخی متحدین برای منطقه و از جمله رفتن بشار اسد و یا تجزیه سوریه به پنج قسمت طراحی کرده اند، بی تردید برای مردم سوریه و کشورهای منطقه هیچ گونه منافعی را به دنبال نخواهد داشت و باید در این زمینه با هوشیاری عمل کرد.

ولایتی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران قطعا با این طراحی های شوم ایستادگی خواهد کرد و بشار اسد خط قرمز ایران است و بدیلی برای وی برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد و رییس جمهوری سوریه نیز همچون همیشه در مسیر محور مقاومت ایستادگی کرده است. ایران و روسیه هم اقتدار لازم را در منطقه دارند اما حتما راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.

وی به حوزه های اقتصادی هم اشاره و تاکید کرد: در زمینه های اقتصادی، انرژی ،ترانزیتی و ... بسترهای فراوانی برای همکاری وجود دارد که باید در این خصوص هم برنامه ریزی لازم صورت پذیرد؛ ضمن آن که در دیگر زمینه ها در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و ... نیز امکان همکاری وجود خواهد داشت.


تلاش جدی دو طرف برای ترسیم نقشه راه همکاری ها

یلنا سوپونینا رییس هییت روسی هم با اشاره به تلاش جدی دو طرف برای ترسیم نقشه راه همکاری ها گفت: روسیه تلاش دارد تا در تمامی عرصه های منطقه ای و بین المللی به طور فعال عمل کند و در این میان اهمیت ویژه ای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است و مراکز تحقیقاتی دو طرف نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به برنامه قبلی دو مرکز در روسیه افزود: نشست قبلی در دستیابی به نقاط مثبت و شناسایی برخی ضرورت ها و فرصت ها و تهدیدها در ترسیم روابط استراتژیک فیمابین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و امیدواریم نشستی که در تهران خواهیم داشت هم بتواند تاثیر مثبت خود را در حوزه اجرا و برنامه ریزی و ارائه دیدگاه های مشورتی به مسئولان به دنبال داشته باشد.

در این دیدار در خصوص همکاری های های مطالعاتی و همچنین موضوعات منطقه ای و بین المللی و روابط استراتژیک دو جانبه بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این برنامه در مورد موضوعات و محورهای مباحث پیش بینی شده در نشست مشترک دولت طرف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

۱۳۹۵/۳/۳

اخبار مرتبط