تمایل روسیه برای خرید آب سنگین از ایران

یك مقام ارشد روسی از تمایل شركت روس اتم برای خریداری آب سنگین از جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، ولادیمیر ورونکوف فرستاده روسیه در سازمان‌های بین المللی در مصاحبه با ریانووستی تأکید کرد: شرکت روس اتم امکان خریداری آب سنگین از ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا این تاریخ، آمریکایی‌ها بخش قابل توجهی از آب سنگین ایران را خریداری کرده‌اند. علاوه بر این، روس اتم نیز درباره این مسئله در حال فکر کردن است و احتمالاً همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است و این نشانه‌ای از مؤثر بودن و کارایی سندی است که سال گذشته امضا شده است.

این مقام روسی گفت: نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی که قرار است روزهای 6 تا 10 ژوئن [17 تا 21 خرداد ماه] برگزار شود، در خصوص گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، رایزنی خواهد کرد. این سند اثبات می‌کند که ایران در اجرای توافقنامه هسته‌ای پیشرفت موفقیت آمیزی داشته است.

ورونکوف تأکید کرد: به‌عبارت دیگر، ما انتظار یک جمع‌بندی عادی را با همان ارزیابی‌هایی داشتیم که در گزارش نخست آژانس درباره اجرای عادی برجام به آن اشاره شده است، این بسیار خوب است، این نشانه‌ای است که سندی که تابستان گذشته به امضا رسیده، کاملاً مؤثر بوده است.

بر اساس توافق هسته‌ای با ایران، تهران باید ذخایر آب سنگین خود را کاهش دهد. آمریکا اعلام کرده است که مایل به خریداری بخشی از آب سنگین ایران است ولی کاتن و سایر جمهوری‌خواهان امیدوارند تا در آینده مانع از تحقق این مسئله شوند.

دولت اوباما برای نهایی کردن قرارداد خرید 8.6 میلیون دلار آب سنگین از ایران که در برنامه هسته‌ای این کشور مصرف شده است، حرکت می‌کند.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه متممی را برای لایحه 37.5 میلیارد دلاری انرژی ارائه کرده بود که بر اساس آن خرید آب سنگین از ایران را منع می‌کرد. سنای آمریکا با طرح پیشنهادی تام کاتن مخالفت کرده است.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط