واردات بی رویه برنج نداریم

مدیركل دفتر ساماندهی و توسعه تجارت وزارت جهادكشاورزی گفت: تولید واقعی برنج داخلی 1.9 میلیون تن است و واردات برنج با رویكرد حمایت از تولید داخل و نیاز كشور انجام می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید جمال مدرسی در ارتباط تلفنی با خبر شبکه یک سیما افزود: سامانه بانک اطلاعات کشاورزان را داریم و میزان تولید به طور دقیق جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن برنج باید وارد شود، گفت: واردات بی رویه نداریم که در سال های 91 و 92 تجربه شد اما در سال های اخیر تعرفه واردات برنج از 10 درصد به 40 درصد رسیده است و به ازای هر کیلوگرم واردات برنج 500 تومان برای اجرای برنامه های تولید داخل دریافت می شود.

مدرسی افزود: به جز چهار ماه که فصل برداشت برنج داخلی است، واردات برنج ممنوعیتی ندارد اما در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تلاش می کنیم که تکیه بر تولید داخل افزایش یابد و اجازه واردات بی رویه نمی دهیم و با معرفی بذرهای پربازده و به نژادی و به زراعی زراعت برنج، عملکرد در واحد سطح را بیشتر خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش، آقای معلم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران هم در ارتباط تلفنی گفت: سالانه حدود دو میلیون تن در داخل برنج تولید می شود و سرانه مصرف هم به 36 تا 40 کیلوگرم برنج می رسد.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد که سالانه به حدود 1.2 میلیون تن واردات برنج نیاز است.

معلم درباره اینکه آیا امکان خودکفایی در تولید برنج وجود دارد، هم گفت: باید ابتدا آمارهای دقیقی از میزان تولید و مصرف داخلی و همچنین میزان نیاز به واردات مشخص شود و پس از آن می توان با بهبود عملکرد و به زراعی برای افزایش تولید اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به تغییر کاربری اراضی کشاورزی به نظر می رسد میزان تولید کمتر از آمار اعلام شده باشد چون سطح زیر کشت برنج با تغییر کاربری ها کاهش می یابد.

۱۳۹۵/۳/۱۰

اخبار مرتبط