لاوروف: حمله به عراق داعش را به وجود آورد

وزیر امور خارجه روسیه تاكید كرد آنچه امروز در منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد نتیجه سیاستهای غیر مسئولانه كشورهای غربی است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد حمله سال 2003 آمریکا به عراق زمینه ساز شکل گیری تروریستی داعش شد.

لاوروف در سخنرانی خود در همایشی با حضور جوانان روسی در منطقه ولادیمیر گفت: آنچه امروز در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) رخ می دهد، نتیجه سیاست های غیرمسئولانه کشورهای غربی است. وی افزود: داعش در نتیجه حمله آمریکا به عراق به وجود آمد و بسیاری از افسران ارتش سابق عراق به این گروه پیوستند.

وی در ادامه گفت: از نگاه ایده آل باید مشکلات در سوریه، عراق و لیبی را حل و با تلاش های مشترک، با تروریسم مبارزه کنیم.

لاوروف در ادامه خاطر نشان کرد تلاش ها برای مداخله خارجی، مداخله نظامی و مداخله با توسل به زور، باعث بروز شرایطی شد که امروز شاهد آن هستیم.

حل همه این مشکلات از طریق گفتگو ، مذاکره و راه حل های میانه امکان پذیر بود. مشکلات کشورهایی نظیر عراق، لیبی، و سوریه باید بر اساس اراده ملت ها حل شود.

وی همچنین درباره تحولات سوریه تاکید کرد در صورتی که بشار اسد از قدرت کنار برود، هیچ تضمینی وجود ندارد که سناریوی لیبی در سوریه تکرار نشود.

وزیر امور خارجه روسیه درباره از سرگیری روابط با ترکیه هم ابراز امیدواری کرد آنکارا تدابیر لازم را برای جلوگیری از حمایت از تروریست ها در خاک ترکیه اتخاذ کند و مانع از عبور تروریست ها به سوریه شود.

وی اعلام کرد روسیه برای همکاری با همه با هدف مبارزه با تروریسم آمادگی دارد.

لاوروف همچنین در پاسخ به سوالی درباره گسترش موج فاشیسم در برخی کشورهای غربی خاطر نشان کرد: ما اکنون شاهد گسترش موج جدید فاشیسم درکشورهای اروپایی هستیم و می کنیم تدابیر لازم را برای جلوگیری از بازگشت فاشیسم اتخاذ کنیم.

۱۳۹۵/۵/۶

اخبار مرتبط