ثبت‌ نام بیش از 50 هزار نفر برای اربعین

بیش از ۵۰ هزار نفر تاكنون برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام كرده‌اند. سازمان حج و زیارت پیش‌بینی كرده امسال حدود ۲ میلیون نفر در این مراسم شركت كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: بیش از ۵۰ هزار نفر تاکنون برای پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند. سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده امسال حدود ۲ میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند.

«محسن نظافتی» با اشاره به دیدار اخیری که ستاد اربعین با هیات عراقی داشته است به ایسنا، گفت: این جلسه در وزارت کشور و با حضور سفیر عراق برگزار شد، ایران مطالبات خود را مطرح کرد و قرار شد سفیر پیگیر آنها باشد و در جلسه بعدی نتیجه آن را اعلام کند.

او به جزییات این مطالبات اشاره‌ای نکرد، اما اظهار کرد: ما در راستای اربعین سال گذشته و مشکلاتی که وجود داشت، از دولت عراق درخواست‌هایی داشتیم که منتظر نتیجه آن هستیم.

«نظافتی» با یادآوری این نکته که وظیفه سازمان حج در ستاد اربعین اعزام زائران است، افزود: درخواست صریح و موکد ما از مردم این است که ثبت‌نام در مراسم پیاده‌روی اربعین را به دقیقه ۹۰ موکول نکنند، چون طبعتا گرفتن همزمان دو میلیون ویزا کار بسیار دشواری خواهد بود و چالش‌های سال گذشته را تکرار خواهد کرد.

وی درباره برنامه‌ریزی دولت عراق برای صدور زودهنگام ویزای زائران ایرانی به نسبت سال گذشته، اظهار کرد: این موضوع یکی از مطالبات ایران از دولت عراق بوده، اگر آن ها به موقع ویزا صادر کنند و این کار را مثل سال گذشته به روزهای آخر موکول نکنند، جریان اعزام حتما ساماندهی می‌شود.

نظافتی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که سال گذشته هنگام خروج برخی زائران پیش آمد و باعث شد عده‌ای به مراسم اربعین نرسند و به خاطر ازدحام بیش از حد جمعیت در مرز، دیرتر از کشور خارج شوند، برنامه‌ریزی شده است امسال فقط و فقط به اشخاصی اجازه خروج از کشور داده شود که در سامانه «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی حتی داشتن ویزای عراق هم شرط خروج نیست، برای همین در نزدیکی شهرهای نقاط مرزی، دفاتری ایجاد شده تا مردم بتوانند در این سامانه ثبت نام کنند.

ثبت نام اربعین در سامانه "سماح" که پیش‌شرط صدور ویزای عراق و خروج از کشور است، از ۱۶ مردادماه آغاز شده و بنابر اعلام سازمان حج و زیارت فعلا زمان پایان این ثبت‌نام، نیمه ماه صفر تعیین شده است.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط