رسانه‌ها صدای تعاون را به گوش جامعه برسانند

وزیر تعاون، كار ورفاه اجتماعی از آغاز فعالیت جمعیت زنان تعاون‌گر خبر داد و از اصحاب رسانه خواست تا در جهت ترویج فرهنگ تعاون و شناسایی بیشتر این بخش از اقتصاد به جامعه گام بردارند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی ربیعی در یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی این است که اگر چه بخش خصوصی را در کنار دولتی پذیرفت اما بخش تعاون را هم به دلیل ویژگی عدالت گونه آن مورد پذیرش قرار داد. اما متاسفانه عده‌ای از افراد امروز سوءاستفاده می‌کنند تا فرصت‌های قله‌ای برای خود بسازند. در حالی که روح انقلاب با این مسئله در تضاد بود.

وی که در مراسم تقدیر از ۳۱ تعاونگر برتر کشور سخن می‌گفت، از آغاز فعالیت جمعیت زنان تعاون‌گر خبر داد و گفت: در هفته تعاون از سامانه تعاون آنلاین و سامانه آموزش تعاون رونمایی شد که امیدواریم گام موثری در اطلاع رسانی بخش تعاون باشد.

ربیعی همچنین از رسانه‌ها خواست در جهت تقویت تعاونی‌ها و نهادینه کردن نهضت تعاون در کشور گام بردارند.

در ادامه این مراسم داوود دانش‌جعفری -عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام- بر لزوم عدم دخالت دولت در امور تعاونی‌ها تاکید کرد و گفت: دولت و وزارت تعاون باید به دور از هرگونه دخالت در امور تعاونی تنها سیاست‌گذاری و هدایت‌گری در بخش تعاون را دنبال کنند. به عنوان مثال اگر تعاونی‌ها مشکل بازار یابی داشتند با سیاست‌گذاری خود بخشی از بازار را در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهند.

وی با انتقاد از عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون گفت: وقتی سهم ۲۵ درصدی را دربرنامه پنجم برای بخش تعاون پیش‌بینی می‌کنیم باید منبع مالی آن‌را هم تامین کنیم. امروز سرمایه بانک توسعه تعاون بسیار اندک است و باید به تناسب سهم ۲۵ درصدی افزایش پیدا کند.

دانش جعفری گفت: بانک توسعه تعاون به لحاظ مالی از توان ضعیف‌تری نسبت به سایر بانک‌ها برخوردار است و همین امر توسعه تعاونی‌ها که نیازمند منابع مالی است را در تنگنا قرار می‌دهد.

وی گفت: متاسفانه هیچ آمار مستندی از میزان توسعه بخش تعاون یا سهم آن در اقتصاد نداریم و متولیان بخش تعاون کشور باید تلاش کنند شرکت‌هایی را که ارزش افزوده بالایی دارند به بانک‌ مرکزی معرفی کنند تا در ارزش آنها GDP شناخته شود.

وی در پایان مهمترین چالش تعاون ایران را ناچیز بودن آن در سهم اقتصاد، عدم گسترش تعاونی‌ها در نظام مالی، فقدان نقدینگی در تعاونی‌ها، عدم حضور تعاونی‌ها در بازارهای نهایی، مداخله دولت در امور تعاون و عدم شکل‌گیری تعاونی‌های نسل جدید و سهامی عام عنوان کرد.

در پایان یازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر از ۳۱ تعاون‌گر نمونه و ۲۱ تعاونی برتر با اهدای لوح یادبود و تندیس تقدیر شد.

۱۳۹۵/۶/۱۶

اخبار مرتبط