اخذ بیش از ۳۷ هزار تست داوطلبانه ایدز از زندانیان

جهانگیر گفت: برای اولین بار بیماریابی فعال سل و HIV در 14 استان و 18 زندان انجام شده كه از سال گذشته تا سه ماهه اول امسال 37700تست داوطلبانه ایدز صورت گرفته است، به گونه‌ای كه شیوع بیماری كمتر از 8 دهم درصد شده است.

به گزارش نما به نقل از میزان: اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در تشریح اقدامات درمانی صورت گرفته در زندان‌ها، با بیان اینکه ارائه هرگونه خدمات درمانی، بهداشتی و آموزشی در زندان‌های کشور بدون توجه به نوع جرم و محکومیت فرد انجام می‌شود و در سازمان زندان‌ها هیچ فرقی بین زندانی با نوع محکومیتش وجود ندارد، اظهارکرد: برای اولین بار بیماریابی فعال سل و اچ آی وی در 14 استان و 18 زندان انجام شده که از سال گذشته تا سه ماهه اول امسال 37700تست داوطلبانه ایدز صورت گرفته است، به گونه‌ای که شیوع بیماری کمتر از 8 دهم درصد شده است.

وی گفت: در سال گذشته 40 هزارو 853 نفر تحت پوشش خدمات روانپزشکی قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه بیان کرد: از سال 94 تا 5 ماهه نخست امسال در بحث غربالگری کلیه بیماری‌های عفونی پرخطر و مسری ،638 هزار ویزیت عمومی، تخصصی و زنان انجام شده است که 278 هزار نفر تحت درمان قرار گرفته اند.

جهانگیر در ادامه از غربالگری بیماری مزمن غیرواگیردار از قبیل دیابت، فشارخون و چربی خون در زندان‌های استان آذربایجان شرقی خبرداد و گفت: در 5 ماه امسال 3600 غربالگری انجام شده که 218 بیماری دیابتی ، 57 فشارخون ، 41 چربی خون بالا شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

این مسئول عالی قضایی همچنین گفت: طرح واکسیناسیون هپاتیت B برای 402 هزار نفر از زندانیان و کارکنان بالای 27 سال انجام شده است.

وی با تاکید بر نگاه ویژه به درمان اعتیاد زندانیان زن اظهارکرد: معاینات منظم زنان و غربالگری سرطان دهانه رحم در کلیه مراکز نگهداری زنان با انجام بیش از 3 هزار پاپ اسمیر و آموزش بیماری های سرطان زای زنان در حال انجام است. همچنین طراحی و اجرای برنامه غذایی مخصوص نوجوانان، زنان و کودکان همراه، زنان باردار و شیرده جهت جلوگیری از سوء تغذیه و کم خونی و پایش رشد مناسب صورت می گیرد.

جهانگیر تصریح کرد: مقدمات شروع درمان هپاتیت C در زندان‌های کشور و تهیه پروتکل اولیه اجرا شده است.

وی گفت:برای اولین بار در کشور تهیه بانک اطلاعات ژنتیک در تهران، البرز، مشهد و شیراز راه اندازی شده که قابل استفاده برای مراجع قضایی و امنیتی است و انجام آزمایشی اخذ نمونه ژنتیک با کمک پزشکی قانونی در زندان قزلصحار درسال 94 انجام شده است.

رئیس سازمان زندان ها در پایان از آموزش بیماریهای پرخطر به خانواده زندانیان درسالن ملاقات و همچنین ملاقات خصوصی به میزان 120 هزار نفر ساعت و راه اندازی مطب در کلیه سالن های ملاقات زندانیان کشور جهت پوشش درمانی خانواده های زندانی خبرداد.

۱۳۹۵/۶/۲۱

اخبار مرتبط