برداشتن موانع در همكاری‌های بانكی بخشی از تعهدات طرفین در برجام است

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار نخست‌وزیر سوئد با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و علمی خوب دو كشور تأكید كرد كه تهران علاقه‌مند به گسترش روابط با استكهلم در همه عرصه‌ها است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه به‌وقت نیویورک و در دیدار «استفان لوون» که در محل اقامت رئیس‌جمهور و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه همکاری‌های بانکی می‌تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهار داشت:حل‌وفصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیت‌های اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری‌های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رئیس‌جمهور، همکاری‌های بانکی را یکی از پایه‌های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری‌های جدید بانکی را آغاز کرده‌ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانک‌های اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می‌تواند در حل مسائل پیچیده بین‌المللی بسیار مفید باشد.

روحانی با تشریح وضعیت منطقه به‌ویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم این دو کشور در شرایط سختی بسر می‌برند و نیازمند کمک‌های دارویی و غذایی هستند. بمباران‌های پی‌درپی زیرساخت‌های یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به‌گونه‌ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا ، با خطر بزرگی مواجه‌اند.

رئیس‌جمهور افزود: در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروه‌های تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده‌اند.

روحانی با اشاره به مسائل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهم‌ترین پایه‌های ثبات در منطقه و محو ریشه‌های تروریستی است، گفت که دو کشور می‌توانند در نحوه کمک‌رسانی انسان دوستانه به مردم آسیب‌دیده منطقه همکاری کنند.

نخست‌وزیر سوئد نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه‌های آتی در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی راهی تهران می‌شود ، گفت : سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه‌ها به‌ویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه‌های مختلف ، اظهار داشت: بی‌صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت ریشه‌کنی تروریسم و نقش اشتغال و توسعه اقتصادی در این روند، گفت: حملات سال‌های اخیر، زیرساخت‌های سوریه و یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده و صدمات زیادی به مردم این کشور زده است.

نخست‌وزیر سوئد تصریح کرد: همه باید دست‌به‌دست دهند تا آرامش بار دیگر به سوریه و یمن بازگردد و لازمه تحقق این امر ، پیگیری راه‌حل‌های سیاسی است.

۱۳۹۵/۷/۱

اخبار مرتبط