جاستاهای یمنی، سوری و عراقی در انتظار عربستان

تصویب قانون «جاستا» كه حتی وتوی رئیس جمهور آمریكا نتوانست سد راه آن شود، در حالی دامن عربستان را گرفته است كه جنایت‌های سعودی در یمن، سوریه و عراق موجب می‌شود این آخرین جاستا علیه عربستان نباشد.

به گزارش نما، تصویب قانون «عدالت در برابر حامیان تروریسم» موسوم به «جاستا» که حتی وتوی رئیس جمهور آمریکا نتوانست سد راه آن شود، در حالی دامن عربستان را گرفته است که جنایت های سعودی در یمن، سوریه و عراق موجب می شود این آخرین جاستا علیه عربستان نباشد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه گذشته (هفتم مهر) قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم را به تصویب رساند و به این ترتیب وتوی اوباما علیه این قانون لغو شد حال آنکه وی با عنوان اینکه این قانون امنیت ملی کشورش را در معرض خطر قرار می دهد، مخالفت کرده بود.

بر اساس این قانون عربستان باید به بازماندگان حملات 11 سپتامبر غرامت پرداخت کند، حال آنکه حملات آن در یمن، سوریه و عراق همچنان جان انسان‌های بی گناه را می گیرد و چه بسا جاستاهای دیگری علیه عربستان تصویب شود.

تلاش بی وقفه عربستان برای جلوگیری از تصویب جاستا

ریاض از زمانی که موضوع گزارش معروف به گزارش 28 صفحه ای در مورد حملات 11 سپتامبر مطرح شد، سخت تلاش کرد با لابی های مختلف و یا تهدید به خروج دارایی های خود از آمریکا مانع تصویب قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم شود اما در نهایت کنگره آمریکا این قانون را تصویب کرد.

پیش از این برخی کارشناسان سیاسی اعلام کرده بوند چنانچه به طور نهایی دخالت عربستان در این حادثه تایید و ثابت شود، این کشور باید خسارت مالی هنگفتی را به آمریکایی ها پرداخت کند.

نکته قابل ملاحظه اینکه موضوع دست داشتن عرسبتان در حملات تروریستی 11 سپتامبر، جنگ علیه مردم بی گناه یمن، دخالت در سوریه و عراق و حمایت از گروههای تروریستی در آنجا در کنار رسوایی های دیگر نظیر فاجعه سال گذشته منا همگی موجب می شود تصویری واقعی از عربستان سعودی برملا شود و در این خصوص باید در نظر داشت که این رسوایی ها تا جایی ادامه یافت که علمای اهل تسنن چندی پیش در نشستی در چچن از جای داشتن وهابیت در بین مذاهب اهل تسنن خودداری نمودند.

جاستا، گرفتاری جدید عربستان

در بین مشکلات متعددی که ریاض با آن دست به گریبان است از جمله کاهش بهای نفت، کاهش موجودی صندوق ذخیره ارزی، هزینه سنگین جنگ علیه یمن، تیره شدن روابط با آمریکا و دشمن تراشی علیه ایران اکنون پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر بار دیگری بر دوش ریاض است.

معرفی ایران به عنوان خطر و تهدید

عربستان در شرایطی که اسناد موثقی در مورد دست داشتن این کشور در حملات 11 سپتامبر وجود دارد، در تنگنای سیاسی قرار گرفته است که از نظر سیاست خارجی هزینه های سنگینی را بر آن تحمیل خواهد کرد از همین رو به دنبال یک قربانی است تا با استفاده از آن بتواند راه نجاتی پیدا کند و بر این اساس سخت تلاش دارد ایران را به عنوان یک خطر و تهدید برای جهان معرفی کند.

با اینهمه تلاش های عربستان نتیجه ای که انتظارش را می کشید، نداد زیرا توافق هسته ای موجب شد روند اوضاع به نفع ایران پیش برود و همین وضعیت موجب نارضایتی عربستان از آمریکا به عنوان متحد دیرینه خود شد در نتیجه بیش از پیش احساس ناکامی کرد و در این میان تصویب قانون جاستا ضربه دیگری بر آن وارد آورد.

نقش مخرب عربستان در یمن و سوریه و عراق

جاستا به خانواده قربانیان حملات تروریستی جهت گرفتن غرامت از کشورهای خارجی اختصاص دارد در نتیجه در شرایطی که حملات ویرانگر عربستان به یمن تا کنون جان هزاران نفر از مردم بی گناه این کشور را گرفته است و در سوریه نیز حمایت ریاض از گروههای تروریستی موجب شدت بحران در این کشور و جان باختن زنان، کودکان و سالخوردگان زیادی شده است، هیچ بعید نیست که به زودی این جنایتکاری ها نیز دامن عربستان را گرفته و جاستاهای دیگری را برایش رقم بزند.

در همین ارتباط طارق حرب کارشناس ارشد حقوق گفت: قانون جاستا امکان محاکمه همه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را که حامی تروریست هستند، فراهم می کند.

به گفته این کارشناس عراقی بر اساس این قانون که در کنگره آمریکا به تصویب رسید، به شهروندان آمریکا اجازه داده می شود علیه حامیان تروریسم در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اقامه دعوی کنند.

حرب تاکید کرد، آل سعود اولین بازنده تصویب قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم است و میلیاردها دلار از سرمایه گذاری عربستان در آمریکا به عنوان غرامت برداشت می شود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط