حضور علی ضیاء در «صبح بخیر ایران» قطعی شد

برنامه «صبح بخیر ایران» كاری از گروه اجتماعی شبكه یك سیماست كه از حدود 9 ماه پیش با تهیه‌كنندگی احسان نیلی و با ساختاری جدید از شبكه یك سیما پخش می‌شود

به گزارش نما به نقل از صبا: برنامه «صبح بخیر ایران» کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که از حدود 9 ماه پیش با تهیه‌کنندگی احسان نیلی و با ساختاری جدید از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این برنامه همواره سعی کرده است در یک فضای سنتی اقتضائات شبکه یک را رعایت کند. احسان نیلی تهیه‌کننده این برنامه است که در ادامه گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید:

برنامه «صبح بخیر ایران» پس از 9 ماه کار به‌کجا کشید؟

من برنامه «صبح بخیر ایران» را تحویل دادم. ما تقریباً 9 ماه است که این برنامه را روی آنتن داریم البته بجز ماه مبارک رمضان که برنامه نداشتیم هر روز صبح روی آنتن شبکه یک سیما رفتیم. «صبح بخیر ایران» اولین برنامه‌ای است که از نظر زمانی در ساعت 6:30 صبح روی آنتن می‌رود. ما در این برنامه دوران خوبی را سپری کردیم، زیرا این برنامه با مردم همراه است و در آخر تجربه خوبی را برای من و عوامل همراه داشت. ما در این مدت سعی کردیم از بداهه‌گویی‌‎هایی که گاهی در برنامه‌های زنده پیش می‌آید پرهیز کنیم. هیچ روزی نبود که بدون متن و پلاتو گفتاری از مجری‌هایمان داشته باشیم تا از این طریق بخواهیم به فراخور حال و این‌که درلحظه تصمیم بگیریم آنتن را پر کنیم. همچنین در این مدت سعی کردیم تمام ایران را دربر بگیرم نه فقط تهران را، به همین دلیل همیشه از بخش‌های مختلف کشور یک انعکاس داشتیم.

چطور سعی کردید تمام ایران را در برنامه خود بگنجانید؟

به‌عنوان مثال در این ایرانگردی به نقاط کمتر دیده شده مثل روستاها پرداختیم. برای همین اسم این آیتم «روستاگرد» بود.

یکی دیگر از آیتم‌های برنامه «صبحانه» بود، این آیتم حول‌محور چه موضوعاتی بود؟

در بخش گفت‌وگوهای کارشناسی همیشه یک یا دو مهمان داشتیم که به‌صورت تولیدی بود و زنده پخش نمی‌شد و چون صبحگاه هم بود بیشتر حالت صبحانه خوردن با مهمانمان را داشت که نام آن نیز «صبحانه» بود ما در این آیتم با صنوف و چهره‌های مختلف صحبت می‌کردیم. البته موضوع آن مستقل بود یعنی در آیتم «صبحانه» ما بحث‌های مختلفی اعم از فضای مجازی و حریم خصوصی را مطرح می‌کردیم. مثل همین چهره‌های مطرح که در فضای مجازی صفحه‌هایی دارند و گاهی این حریم‌ها رعایت نمی‌شود. علاوه‌بر آن مسائل اجتماعی را در آن مطرح می‌کردیم.

همواره سعی ما بر این بود که جنس مهمانان برنامه از جنس خود مردم باشند و اگر بزرگداشت روز یا مناسبتی بود سعی می‌کردیم از چهره‌های عوام‌تر بیشتر استفاده کنیم تا چهره‌های خاص. حتی اگر عالی‌‎ترین فرد از یک ارگان در برنامه ما حضور داشت حتما یک‌نفر از بدنه آن ارگان که بیشتر از جنس خود مردم هستند به برنامه دعوت می‌شد. برنامه «صبح بخیر ایران» رویکرد گزارشگونه و مونولوگ نداشت، متن‌ها و پلاتو‌ها به گونه‌ای بود که مردم در طول روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هرگز از بالا به پایین و حالت نصیحتگونه با مخاطب خود رفتار نکرد.

چرا می‌خواهید بعد از9 ماه این برنامه را تحویل بدهید؟

طبیعی است که بعد از مدت‌ها برنامه‌های روتین و خسته‌کننده می‌شوند. علاوه‌بر این برنامه‌های صبحگاهی نظم زندگی عوامل را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد از این بابت سختی‌هایش نسبت به برنامه‌های دیگر بیشتر است. به‌خصوص این‌که زمان پخش برنامه ما ساعت 6:30صبح بود. مثلا اگر مهمان بدون اطلاع در برنامه حضور پیدا نکند هیچ زمانی برای جبران نیست تا بتوان کسی دیگری را جایگزین آن کرد. از این رو استرس‌های یک برنامه صبحگاهی، آن هم پخش زنده ، بسیار بیشتر از دیگر برنامه‌ها است. این مسئله در درازمدت برای عوامل تولید فشار زیادی را وارد می‌کند و این حجم از خستگی قطعاً یک استراحت لازم دارد. صرف‌نظر از همه این‌ها من بسیار موافق نظر مدیران هستم که باید هرازگاهی تیم، فکر و ایده جدید بیاید، چون برنامه روتین این امکان را دارد که بعد از مدتی گروه را به یک روزمرگی بیندازد و قبل از این‌که این روزمرگی آفت برنامه شود باید تیم جدید بیاید و فکر جدیدش را روی آنتن ببرد. دوباره تیم قبلی هم می‌تواند بعد از استراحت به کار جدید دیگری فکر کند و به‌نظرم این اتفاق خوبی است. طبیعی است که ما هم بعد از 9 ماه برنامه را به گروه جدیدی تحویل بدهیم

قرار است برنامه را به چه‌کسی تحویل بدهید؟

این را باید از شبکه یک سیما پرسید. اما سیدعلی ضیاء عنوان کرد که بعد از دهه محرم در این برنامه خواهد بود. حضور وی در برنامه«صبح بخیر ایران» قطعی شده است. از آن‌جا که برنامه‌ها به‌وسیله اپانسرها ساخته می‌شوند این امکان وجود دارد که تغییراتی در آن صورت بگیرد به همین دلیل نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که برنامه قرار است به چه‌کسی تحویل داده شود.

سری‌های گذشته برنامه «صبح بخیر ایران» نسبت به چندسری جدید آن خیلی مخاطب بیشتری داشت. فکر می‌کنید چرا این برنامه تقریباً مخاطبان قبلی خودش را از دست داده است؟

من نمی‌دانم براساس چه آماری این را می‌گویید. چون نظرسنجی‌های پیامکی ما نشان داد که چنین چیزی نبوده است. ولی من خودم فکر می‌کنم که وظیفه رسانه به‌خصوص شبکه یک این است که ذائقه مخاطب را ارتقاء بدهد. یعنی ما هر چیزی را می‌توانیم از شبکه پخش کنیم و ذائقه مخاطب را تغییر بدهیم ولی تلاشمان این بود که شبکه یک بودن برنامه را حفظ کنیم. مخاطبان قطعا خیلی از شبکه‌ها را می‌بینند ولی انتظارشان از شبکه یک بیشتر است. این شبکه باید سعی کند یک مقدار از عوامی بودن فاصله بگیرد و همان‌طور که می‌دانید جنس برنامه‌های شبکه یک با جنس برنامه‌های دیگر شبکه‌ها به خاطر ماهیت آن‌ها قطعا متفاوت است. ما هم از نظر پویش‌ها و هم از نظر متن‌ها، گفتارها و حتی پلی‌بک‌ها تمام تلاشمان را کردیم تا برنامه خوبی را تولید کنیم.

من سعی کردم از نظر دکور و محتوا فاخر بودن را در شان شبکه یک سیما رعایت کنم و ذائقه مخاطب تغییر دهیم و از برنامه‌های بداهه دوری کنیم. ما از ابتدا تا روز پایانی هرهفته برای مخاطبان یک موضوع مشخص را درنظر گرفتیم و هر روز هفته پیرامون آن، موضوعی را به‌عنوان بحث زیرمجموعه درنظر می‌گرفتیم. این‌ها مسائلی بود که همه ما روی آن پا فشاری داشتیم. روز اولی که من این برنامه را تحویل گرفتم به مدیران گفتم به‌خاطر یک تعطیلی هفت هشت ماهه فعلا باید مخاطب را تا دو سه ماه بیدار کنم و تا بتوانم مخاطب ازدست رفته را جذب شبکه کنم، ولی خیلی موافق ریزش مخاطبان برنامه نیستم.

بعد از این برنامه قصد ساخت کار جدیدی را دارید؟

فعلاً تا قطعی نشدن همه چیز نمی‌توانم درباره‌اش صحبت کنم اما بله، برنامه‌هایی در ذهنم هست که عملیاتی‌اش خواهم کرد.

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط