روسیه سفیر هلند را احضار كرد

روسیه در اعتراض به نتایج انتشار یافته گزارش كمیسیون تحقیقات سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوكراین كه 26 تیرماه 1393 رخ داد و جان 295 نفر را گرفت، سفیر هلند در مسكو را احضار كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، اقدام امروز (دوشنبه) پس از احضار هفته پیش سفیر روسیه صورت گرفت که در جریان آن مراتب اعتراض هلند به انتقاد مسکو از نتایج گزارش کمیسیون تحقیق اعلام شد.

بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه مقام وزارت خارجه این کشور اعتراض رسمی مسکو را به رگینا جونز بوس سفیر هلند ابلاغ در باره اطلاعات ارائه شده در گزارش مربوط به سقوط هواپیمای مسافربری مالزی انتقاد کرد.

پس از انتشار نتایج این تحقیقات که انگشت اتهام را بسوی روسیه نشانه گرفته است، کاخ کرملین نیز به هلند هشدار داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با هشدار در باره غیرواقعی بودن نتیجه بررسی ها و شکست تحقیقات، اعلام کرد: اگر در باره سقوط هواپیمای بوئینگ در شرق اوکراین به تمامی روایت ها و اطلاعات سانحه توجه نشود، بررسی ها شکست خورده است.

مقام روسی افزود: نمی توان تحقیقات در باره سقوط هواپیما را با حذف برخی روایت ها انجام داد و این گونه تحقیقات در حالیکه چند دقیقه پس از سقوط هواپیمای مسافربری مالزی برخی کشورها روسیه را مقصر این واقعه معرفی کردند، قابل قبول نیست.

برپایه نتایج این گزارش، هواپیمای مالزی 17 جولای 2014 با شلیک موشک بوک ساخته روسیه از مناطق شرق اوکراین تحت تسلط مخالفان دولت این کشور ساقط شده است و با توجه به اینکه مسکو متهم به حمایت از آنان شناخته می شود، این نتیجه گیری علیه مسکو نیز به شمار می رود.

روسیه این گزارش را رد و اعلام کرده که دیدگاههای مستند خود را با ارائه مدارک، شواهد و داده های ماهواره ارائه داده است، اما کمیسیون تحقیقات در هلند آن را نادیده گرفته است.

هواپیمای مالزی از آمستردام به مقصد کوالالامپور در حرکت بود که در مرز روسیه و اوکراین سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن که 192 نفر نیز هلندی بودند کشته شدند.

۱۳۹۵/۷/۱۲

اخبار مرتبط