دولت درمورد یارانه‌ها، حقیقت را نمی‌گوید

همان شیوه مورد انتقاد روحانی در مورد یارانه‌ها در این 4 سال هم اجرا می‌شود؛ تنها تفاوتی كه به چشم می‌خورد، اینكه دولت روحانی بهای حامل‌های انرژی را چندین بار بالا برده و یارانه عده‌ای را قطع كرده، ولی خبری از افزایش مؤثر یارانه تولید یا افزایش یارانه قشرهای كمتر برخوردار نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، شاید این روزها هیچ موضوعی در ایران بلاتکلیف تر از پرداخت یارانه نقدی نباشد؛ برنامه ای که با محمود احمدی نژاد شروع شد و همه جز خود او، منتقد آن بودند و می گفتند نباید آن برنامه به روشی که احمدی نژاد انجام می داد، ادامه یابد؛ اما جالب است که همان برنامه، چهار سال بعد از رفتن احمدی نژاد، به همان شیوه که او اجرا می کرد و مورد انتقاد حسن روحانی رئیس کنونی دولت هم بود، اجرا می شود؛ تنها تفاوتی که در این چهار سال به چشم می خورد، اینکه دولت حسن روحانی بهای حامل های انرژی را چندین بار در این چند سال بالا برده و یارانه عده ای را قطع کرده، ولی خبری از افزایش مؤثر یارانه تولید یا افزایش یارانه قشرهای کمتر برخوردار نیست.

در روزهای گذشته، بحث کوتاهی دولت در سامان بخشیدن به پرداخت یارانه ها مورد توجه صاحب نظران اقتصادی قرار گرفته و در این باره دولت را مورد سؤال های کارشناسی خود قرار داده اند.

عده ای از صاحب نظران می گویند، اگر دولت برنامه یارانه ها را غیر عقلایی می داند که سبب گدا پروری و آسیب زدن به اقتصاد ایران می شود، چرا بر اساس قانون برای کارآمد کردن آن طی این چهار سال هیچ کار مؤثری انجام نمی دهد؟ بالاخره اگر پرداخت یارانه نقدی مضر است، چرا چهار سال پس از احمدی نژاد همچنان به همان شیوه ادامه پیدا می کند؟ چرا دولت با مردم بر آیین راستگویان سخن نمی گوید؟ یکی از وزرای دولت در روزهای گذشته گفته بود که ادامه پرداخت نقدی یارانه ها برای جلب رأی در انتخابات است! اگر این گونه باشد که باید تأسف خورد بر حال دولتی که پرداخت یارانه ها را مضر بر حال کشور می داند و اما برای اینکه آرایش نریزد آن را همچنان ادامه می دهد!

عده ای دیگر بر این باورند اگر دولت به هر دلیل می خواهد یارانه نقدی را ادامه دهد، صادقانه به مردم بگوید که درآمدش از آزادی سازی یارانه ها در این چهار سال به مراتب بیش از دوران احمدی نژاد افزایش یافته است و در کنار این چندین میلیون از مردم هم از دریافت یارانه حذف شده اند، اما مردم و به ویژه کمتر برخوردارها، همان یارانه های 45500 تومانی را دریافت می کنند؛ یارانه ای که اکنون با توجه به تورم موجود برای مردم قدرت خریدی بیش از 20.000 تومان ندارد و در سال های بعد ارزش این پول همچنان هم پایین تر خواهد رفت.

در همین ارتباط، چندی پیش، دکتر محسن رضایی از دولت خواسته بود، مردم را غریبه ندانند ومنابع یارانه ها و درآمدهای ناشی از فروش بنزین و گازوییل و گاز را ماهانه به مردم اطلاع دهند. از طرف دیگر، ایشان از دولت خواستند که یارانه ها افزایش دهند، دلیل پیشنهاد ایشان این است که 45هزارتومان امروز کمتر از بیست هزارتومان سال اول یارانه است و ده سال آینده کمتر از هزارتومان سال اول یارانه هاست.

جالب اینکه در نظرسنجی که اخیرا برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» از بین مخاطبانش انجام داد، مشخص شد که بیش از 80 درصد مردم خواهان افزایش یارانه نقدی هستند. این نظرسنجی نشان می دهد که مماشات دولت با پرداخت یارانه در سطح چند سال گذشته، قطعا اشتباه است و مردم چنین رویه ای را در پرداخت یارانه ها نمی پذیرند. نکته جالب اینکه ادامه سیاست های کنونی پرداخت یارانه کمترین طرفدار را در بین مردم دارد و حتی مردم قطع یارانه را بهتر از روش دولت کنونی دولت می دانند؛ اما گویی جلب آرا از مطلب دیگری مهم تر است.

شاید امروز لازم است کمی با مردم از واقعیت سخن بگوید؛ با مردم راست بگوید؛ شاید حتی لازم است برخی از مسئولان بنشینند و با خود فکر کنند که چرا نزدیک 90 درصد مخاطبان یک برنامه تلویزیونی با ادامه پرداخت یارانه های به شکلی که اکنون دولت پرداخت می کند، مخالف هستند؟ چرا مردم انتظار افزایش یارانه تولید و کمتر برخوردارها را دارند؟ دولت لازم است اندکی بی تفاوتی را کنار بگذارد و با مردم به مانند دولتی دغدغه مند و راستگو سخن بگوید.

۱۳۹۵/۷/۱۵

اخبار مرتبط