جابری انصاری با دی میستورا دیدار كرد

معاون وزیر خارجه ایران در دیدار دی میستورا همراهی و مشاركت غالب بازیگران موثر در بحران سوریه را برای موفقیت هرگونه توافق و راه حلی ضروری برشمرد و گفت: بازیگران اصلی باید به سمت مفاهمه پیرامون اصول اساسی حل بحران بروند.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران که در چارچوب تحرکات و رایزنی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه و مهار مشکلات انسانی جاری در این کشور، به ژنو سفر کرده است، امروز (جمعه) با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه شرایط فعلی موجود در این کشور را حساس تر از همیشه توصیف کرد و با اشاره به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در کمک به حل بحران سوریه دانست.

دی میستورا تاکید کرد: تعریف تروریسم از منظر سازمان ملل روشن است و مطابق قطعنامه های شورای امنیت داعش، النصره و گروه های مرتبط با القاعده سازمانهای تروریستی محسوب می شوند.

معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به وجوه سه گانه انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه؛ گفت: مسئله انسانی، فوری ترین بعد بحران بوده و توجه جدی و چاره اندیشی برای مهار فاجعه انسانی ضروری است.

وی افزود: بی توجهی به مقابله موثر با تروریسم و عدم پذیرش این اصل که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است، به استمرار بحران و افزایش ابعاد فاجعه انسانی انجامیده است.

جابری انصاری رویکرد برخی بازیگران موثر در بحران سوریه را استمرار روش نظامی جهت تحقق اهداف خاص سیاسی خود دانست و بر ضرورت حل سیاسی بحران تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: تشخیص درست مشکل و توافق مفهومی بازیگران موثر پیرامون برخی اصول کلی، مقدمه ضروری حل سیاسی بحران می باشد.

جابری انصاری تعدد بازیگران موثر و ابعاد پیچیده داخلی، منطقه ای و بین المللی بحران سوریه را از جمله عوامل طولانی شدن بحران سوریه برشمرد و با اشاره به عدم موفقیت توافق آتش بس روسیه و آمریکا افزود: یکی از محوری ترین مواد توافق مذکور جداسازی گروههای مسلح از جبهه النصره بود، اما عملا این اتفاق نیفتاد بلکه برعکس شاهد اتحاد گروه های مسلح و همبستگی آنها با النصره بودیم.

جابری انصاری همراهی و مشارکت غالب بازیگران موثر در بحران سوریه را برای موفقیت هرگونه توافق و راه حلی ضروری دانست و گفت: بازیگران اصلی باید به سمت مفاهمه پیرامون اصول اساسی حل بحران بروند و یکی از موضوعات مهم و ضروری در این زمینه توجه جدی به مبارزه با تروریسم و بطور همزمان ارائه یک افق سیاسی قابل قبول از آینده سوریه مبتنی بر اصل اساسی انتخاب مردم این کشور می باشد.

دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در روزهای آینده با نمایندگان دیگر کشورهای اصلی موثر در روند حل بحران سوریه گفتگوها و رایزنی های جداگانه ای در ژنو خواهد داشت.

۱۳۹۵/۷/۱۶

اخبار مرتبط