غرب میدان سوریه را برای روسیه خالی كرد

رئیس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس (MI6) گفت كه به خاطر جنگ سوریه و نبود اطلاعات دقیق از میزان پیشرفت قدرت نظامی روسیه، هم اكنون جهان با خطرات و تهدیداتی در سطح دوره جنگ سرد رو به روست.

به گزارش نما به نقل از "روسیا الیوم "،"جان ساورز" خاطرنشان کرد که غرب باید بپذیرد به دلیل رشد قدرت نظامی روسیه و تقویت عزم این کشور برای استفاده از این قدرت، موازنه قوا در جهان تغییر کرده است.
ساورز با انتقاد از اقدام "بوریس جانسون"، وزیر خارجه انگلیس که خواستار تظاهرات در برابر سفارت روسیه در لندن شده است بر ضرورت رعایت موقعیت دیپلمات های انگلیسی در سفارت این کشور در مسکو تأکید کرد و گفت: "نباید فراموش کنیم که چه اتفاقی برای سفارتمان در تهران افتاد. بعید نیست که چنین اتفاقی برای سفارت انگلیس در مسکو هم رخ دهد. ما باید متوجه عواقب اقدام های خود باشیم."
بنا به گزارش روز چهارشنبه 12 اکتبر روزنامه "گاردین"، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس گفت: "نمی توان تصور کرد که نیروهای ناتو و نیروهای امریکا با نیروهای روسیه در یک صحنه حاضر شوند؛ اما احتمال درگیری بین آنها وجود نداشته باشد."
وی افزود اعلام منطقه پرواز ممنوع به طور محدود هم ریسک دیگری است که احتمال درگیری مستقیم با روسیه را بالا می برد.
ساورز گفت که بعید می داند که روسیه اجازه دهد هم پیمانانش در جبهه سوریه مورد حمله قرار گیرند.
رئیس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس گفت مصوبه مجلس عوام انگلیس مبنی بر عدم مداخله در سوریه پس از آنکه دمشق متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شد و بعد از آن تصمیم امریکا مبنی بر پرهیز از حمله هوایی به سوریه، باعث شدند در نهایت غرب منطقه را با حداقل گزینه ها ترک کند.
ساورز در این خصوص گفت: "ما صحنه را خالی کردیم و روسیه فرصت تحرک بیشتری یافت. این کار، اشتباه بود. حکومت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده بود. ما استفاده از سلاح شیمیایی را ممنوع کردیم اما نتوانستیم در آن زمان اوضاع را تحت کنترل خود دربیاوریم."
رئیس سابق (MI6) با اشاره به افزایش بودجه نظامی روسیه و چین خاطرنشان کرد که غرب طی 15 سال گذشته متوجه عواقب تغییر موازنه قوی در جهان نبوده است. وی با ذکر این نکات درباره ایجاد تنش و درگیری با این دو ابرقدرت (روسیه و چین) هشدار داد.

منبع: العالم

۱۳۹۵/۷/۲۲

اخبار مرتبط