نابودی لینوكس با یك خط كد

سیستم عامل لینوكس از جمله سیستم عامل های متن باز است كه به دلیل قابلیت های آن مورد استقبال بسیاری از كاربران و برنامه نویسان قرار گرفته است. اما اخیرا یك توسعه دهنده دستور یك خطی را معرفی كرده است كه می تواند عملكرد این سیستم عامل را دچار مشكل كند.

به گزارش نما به نقل از کلیک، هفته گذشته، اندرو آیر یکی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان خبره، وجود باگی را در سیستم عامل لینوکس گزارش کرده است که با استفاده از این باگ می توان کل سیستم عامل لینوکس را دچار مشکل کرد و از کار انداخت. او در توییتر خود پیامی با مضمون چگونه سیستم خود را در عرض یک چشم به هم زدن نابود کنیم، به دستور یک خطی اشاره می کند که با استفاده از آن هر کاربر لینوکس می تواند به راحتی سیستم عامل را از کار بیندازد.

اما بعد از انتشار این پیام توسط اندرو، نسخه اوبونتو سیستم عامل لینوکس بلافاصله در عرض ۲۴ ساعت یعنی این باگ را بر طرف کرد و به کاربران خود اطمینان داد که در به روز رسانی جدید این نسخه از لینوکس، این باگ را بر طرف شده است.

NOTIFY_SOCKET=/run/system/notify system-notify “”

به گفته آیر با اجرای دستور بالا در سیستم عامل لینوکس، کاربر قادر نخواهد بود هیچ اپلیکیشنی را باز یا بسته کند. از طرفی اتصال به اینترنت و سخت افزارهای جانبی به سیستم قطع خواهد شد. خاموش و روشن کردن سیستم غیر ممکن خواهد شد. و تقریبا ۳۰ ثانیه بعد از بالا آمدن سیستم، هنگ خواهد کرد. تمام این اتفاقات تنها و فقط با استفاده از اجرای دستور بالا که بسیار کوتاه است اتفاق خواهد افتاد.

. دیوید تیموتی یکی از اعضای تیم Panteon نیز در یکی از پست های به این مشکل در سیستم عامل لینوکس اشاره کرد. وی پس از اشاره به وجود چنین باگی در سیستم عامل لینوکس در وبلاگ آیر پیامی با این مضمون که استفاده از یک باگ جزیی برای زیر سوال بردن کل سیستم عامل کار درستی نیست و بهتر است به جای این بزرگ نمایی راه حل مناسب با واقعیت برای رفع چنین باگ جزیی ارائه داده شود.

اما آیر در پاسخ به تیموتی می گوید که یکی از همکارانش نیز این دستور را امتحان کرده است و او نیز گفته های آیر را تایید می کند. همکار آیر نیز در پیامی در وبلاگ خود ضمن تایید ادعای آیر به این نکته اشاره می کند که متاسفانه این مشکل در سیستم عامل لینوکی وجود دارد.

اما یکی از نویسندگان کتابخانه musl در پاسخ به هجمه ایجاد شده می گوید وجود چنین باگی در لینوکس صحت دارد اما اینکه بتوان تنها با این یک خط دستور کل سیستم عامل را از پاشید و دچار مشکل کرد ادعایی غلط است و صحت ندارد. در واقع او اشاره کره است که سیستم عامل لینوکس آن قدر ایمن و مطمئن است که با این دستورهای کوتاه و پیش پا افتاده از پا در نیاید و تسلیم نشود. اما وی به این نکته نیز اشاره کرده است که مشکل اساسی طراحی سیستم عامل لینوکس این است که وقتی بخشی از این سیستم عامل دچار مشکل می شود، بخش های دیگر نیز قادر به اجرا شدن نخواهند بود و این ضعفی است که آیر سعی کرده است آن را پر رنگ کرده و در معرض نمایش قرار دهد. اما این باگ ربطی به طراحی بخش امنیت سیستم عامل لینوکس ندارد.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط