فاطمه فخر در گفتگو با نما:

بی برنامگی برای فضای مجازی منشا بسیاری از مشكلات فرهنگی است/باید تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل كنیم

عکس خبري -بي برنامگي براي فضاي مجازي منشا بسياري از مشکلات فرهنگي است/بايد تهديدهاي فضاي مجازي را به فرصت تبديل کنيم

با توجه به اینكه از فضای مجازی در خلوت استفاده می شود و كسی ناظر بر رفتار شخص در آن فضا نیست حس فضای امن را در فرد تقویت می كند به همین دلیل شخص به آن فضا اعتماد می كند در نتیجه تاثیر پذیری آموزش های غلط بالا می رود و گاهی آموزش های فرا گرفته می شود كه اصلا خوشایند فضای خانوادگی آن فرد ومناسب رده سنی او نیست و فرد اصلا به آن مسائل نیاز هم ندارد همین باعث بروز رفتار غلط می شود

از زمانی که فضای مجازی وارد خانه های ما شده است قدرت این را پیدا کرده که بیشتر مسائل را تحت الشعاع خود قرار دهد عده ای از روانشناسان و کارشناسان علت بیشتر پرخاشگری های خانوادگی ، طلاق، عدم حس امنیت و گاهی تربیت بد فرزندان و دوری گزیدن آنها از خانواده را بر این مبنا قرار می دهند و مقصر را همین فضای مجازی بی انتها می دانند. در این رابطه فاطمه فخر، کارشناس خانواده در گفتگو با پایگاه تحلیلی نما گفت: فضای مجازی مانند بسیاری از پدیده های نو ظهور تاثیرات مثبت و منفی خود را دارد البته تا این دوره اثرات منفی این فضا بیشتر از اثرات مثبت آن بوده است، فعالیت هایی که در فضای مجازی انجام می گیرد در حقیقت بدون مسئولیت انجام می شود و هر کس در هر شاخه ای که دلش بخواهد و هر طور که دوست داشته باشد می تواند فعالیت می کند.
وي افزود: در فضای مجازی همه افراد با هر نوع زمینه ی فکری و با هر نوع دانسته ، به صورت صحیح یا غلط شرکت می کنند و نظرات درست یا غلط خود را با کاربران آن شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند فارق از محدوده سنی این کاربران، وضعیت زندگی، نوع جنس و ... هر کدام از کاربران بهره برداری های خودشان را از آن می کنند. به همین دلایل است که در چنین فضای بی حساب و کتابی اثرات سوء خیلی زیادتر است بخصوص که در جامعه ما جوانان و نوجوانان بیشترین کاربران فضای مجازی هستند و مسلما تاثیرپذیری بیشتری دارند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با توجه به تعدد کاربران در فضاي مجازي گفت: اگر در فضای مجازی افراد به طوری حضور پیدا کنند که سن و سال ، عقیده و منش فکری متفاوت آنها قابل تفکیک باشد این فضا و استفاده از آن می تواند مثبت باشد، اما متاسفانه همانطور که گفته شد بدون اینکه مردم مخصوصا جوانان و بانوان در این فضا واکسینه باشند در مقابل موضوعاتی که دانستن آنها برای آنها ضورتی ندارد و بدون اینکه به آنها نیاز داشته باشند، قرار می گیرند. اگر ما بخواهیم از فضای مجازی به خوبی بهرمند شویم و تمام آحاد جامعه هم اعم از جوانان و بانوان بدون آسیب از این فضا استفاده کنند باید این فضا را در اختیار بگیریم و حضوری مفید داشته باشیم و از کارشناسانی استفاده کنیم که با کار در این فضا تغییرات مثبتی را بتوانند به وجود بیاورند. البته لازم به ذکر است که این کار بسیار مهم و مشکل و صد البته طولانی خواهد بود ولی در عین حال لازم است که چنین کاری انجام شود و افراد را هم چه برای فضای مجازی چه غیر مجازی داشته باشیم و به آن ها تعلیم های از قبیل نوع فیلم مناسب گروه های سنی، نوع کتاب های در خور و نوع درست نگاه به جامعه و.. را آموزش داد تا جوانان و نوجوانان ما کمتر ضربه بخورند و فضای مجازی هم بتواند برای جوانان مفید و آموزنده باشد و آثار سوء آن متوجه این قشر نشود.
سيده فاطمه فخر با اشاره به نوع رفتار مادرهاي نسل جديد در نظر کارشناسان گفت: از دهه هفتاد به بعد یک سری نارسایي به وجود آمد از جمله آن شروع فعالیت های فضای مجازی است و ما در این دهه مسائلی را شاهد هستیم که شاید قبلا یا نبوده یا خیلی کمرنگ تر بوده است که از این دهه به بعد این مسائل پررنگ شده و اکنون کاملا رسا شده است. بخصوص در مسائل خانوادگی و تجمل گرایی، رقابت های منفی و ... دست مسائل اقلام مثبتی نبوده و برای جامعه ما تبعاتی را در ادامه داشته است و ما ناگزیر به مبارزه با این رویه هستیم
وي افزود: با توجه به اینکه از فضای مجازی در خلوت استفاده می شود و کسی ناظر بر رفتار شخص در آن فضا نیست حس فضای امن را در فرد تقویت می کند به همین دلیل شخص به آن فضا اعتماد می کند در نتیجه تاثیر پذیری آموزش های غلط بالا می رود و گاهی آموزش های فرا گرفته می شود که اصلا خوشایند فضای خانوادگی آن فرد ومناسب رده سنی او نیست و فرد اصلا به آن مسائل نیاز هم ندارد همین باعث بروز رفتار غلط می شود حال هر چه مخاطب جوان تر باشد و در سنین پایین تر تاثیر پذیری سریع تری دارد و بیشتر در معرض این آسیب ها قرار می گیرند. که باید این رویه را اصلاح کرد و فضای مجازی امن تری را پدید آورد.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط