حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

آمریكا نیّت واقعی برای حل بحران سوریه ندارد

اگر بحث آتش بس در سوریه برقرار نشود اتفاقات دیگر یا بی معناست یا كم اثر است، لذا همانطور كه انتظار می رفت لوزان متمركز بر بحث آتش بس شد و دیگر نكات مثل اصل فرایند سیاسی و بحث عقب نشینی ها و جابجایی ها و همچنین بحث كردها از نكات حاشیه ای بودند كه در بحث آتش بس مطرح شدند .

برگزاری مذاکرات لوزان حول بحران سوریه، اصلی ترین خبری است که طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه های خبری و تحلیلی دنیا قرار گرفته است. پایگاه تحلیلی خبری نما در گفتگو با دکتر حسن لاسجردی نظر و تحلیل ایشان را جویا شدند:
بعد از نزاع ها، کشمکش ها و بگو مگوهایی که آمریکا و روسیه با یکدیگر در رابطه با وضعیت تحولات داخل سوریه داشتند به نظر می رسد که مجموعه مانورها و مجموعه اقدامات هر دو طرف در حال رسیدن به یک نقطه انفجاری است، به این معنا که اول آمریکایی ها امید دادند به حل مشکل و از آن طرف هم داشتند به مخالفین بشار اسد سلاح و اطلاعات می دادند. روسیه هم از طرف دیگر تجهیزات وارد سوریه می کرد مانند موشک های F400 و به نوعی هم خود را هم دولت سوریه را تجهیز می کرد. این دو طرف حتی یکدیگر را تهدید به کوتاه نیامدن هم کردند و به یکدیگر می گفتند به دنبال به دست آوردن تحولاتی در سوریه هستند. در این بین بحث مربوط به کردها و تروریست خوب و بد و تروریست کم خطر و پر خطر هم از جمله نکاتی بود که مورد اختلاف دو طرف بود که به نظر می رسید نیازمند یک اقدام جدید و یک تحرک جدید بود به همین دلیل نشست لوزان شکل گرفت.
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: مهمترین نکته در نشست لوزان به رقم اختلاف نظر ها همین بحث آتش بس بود. اگر بحث آتش بس در سوریه برقرار نشود اتفاقات دیگر یا بی معناست یا کم اثر است، لذا همانطور که انتظار می رفت لوزان متمرکز بر بحث آتش بس شد و دیگر نکات مثل اصل فرایند سیاسی و بحث عقب نشینی ها و جابجایی ها و همچنین بحث کردها از نکات حاشیه ای بودند که در بحث آتش بس مطرح شدند .
وي ادامه داد: من فکر می کنم گروه های مختلفی که دور میز بودند اگرچه قبل از نشست خیلی تلاش کردند که نشان دهند این نشست نمی تواند موفقیتی به دست آورد حال به دلایل مختلف و به دلیل اینکه کشورهایی هستند با 180 درجه اختلاف نظر اما به نظر می رسد که قدرت های بزرگ و بازیگران اصلی تحولات سوریه به این ضرورت رسیده بودند که حتما باید با آتش بس همراه شوند تا بتوانند تحولاتی را ایجاد کنند، در حال حاضر هم به نظر می رسد یک چنین موضوعی در داخل سوریه در حال پیگیری است.
دکتر لاسجردی با اشاره به صلح ناکام اخیر بین آمریکا و سوریه گفت: ایالات متحده آمریکا طی سال های اخیر اصلی ترین حامی فرامنطقه ای جریان های تروریستی و تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره و ...بوده است؛ موضوعی که در جریان برقراری آتش بس اخیر نیز به اثبات رسید. اما آنچه در این نشست و در این توافق آتش بس مورد نظر است این است که، در آن آتش بس یک هفته ای آمریکا و روسیه با توجه به فضای میدانی و داخلی سوریه و همچنین نگاه هایی که آنها از گذشته به بحث حلب، موصل و جاهای دیگر این کشور داشتند، توافق کرده بودند. در حقیقت ان آتش بس ناکام یک تمرین بود برای اینکه بعدها بتوانند این پیمان را به درستی تکرار کنند و همه هم در این مورد هم نظر بودند که آتش بس گذشته آتش بسی لرزان بود زیرا آمریکا و روسیه در اوج اختلاف نظر به این پیوند مشترک رسیده بودند. اما در حال حاضر به نظر می رسد شرایط مقداری تفاوت پیدا کرداست. اولا اکنون مخالفت های دو طرف به اوج رسیده و هر دو طرف در اوج این مخالفت ها به این نتیجه رسیدند که نمی خواهند کوتاه بیایند لذا به نوعی با هم توافق کرده و کنار آمدند، نکته دوم بحث های مربوط به بازیگران منطقه ای است و آنچه که مسلم است این است که موضع عربستان نسبت به 5-6 ماه گذشته خیلی تفاوت پیدا کرده است زیرا دیگر جایگاه سابق را ندارد و ضعیف شده و دیگر نمی توان آن مانور گذشته خود را بدهد اگر چه دائما در حال تلاش برای ادامه بحث کمک به نیروهای معارض و کمک اطلاعاتی و بحث های براندازی است اما انچه که مسلم است این است که عربستان آن بازیگر گذشته نیست.
وي ادامه داد: در این میان ترکیه هم مقداری تغییر موضع داده است؛ هیئت فرستاده و بحث برکنار آقای بشار اسد را فراموش کرده است و به نظر می رسد اختلاف نظرهایی که در محور عربی غربی مطرح بوده یک مقداری کمرنگ شده و قطعا یک مقداری نگاهش با عربستان متفاوت شده است اگر چه در کلان شاید خیلی با هم متفاوت نباشد، از آن سمت هم ایران و روسیه و عراق و کشورهای دیگری که حضور پیدا کردند موضعشان محکم شده است به دلیل اینکه در ماه های گذشته توانستند از فرصت استفاده کنند و جایگاهشان را تغییر دهند.
لاسجردي با اشاره به موقعیت فعلی آمریکا افزود: مشکل بزرگ آمریکایی ها هم به نظر من در حال حاضر این است که چون در آستانه انتخابات هستند نمی خواهند ریسک کنند و در حقیقت یک رویارویی تمام عیار با روسیه داشته باشند لذا به دنبال این هستند که از این جریان امتیاز بگیرند و در انتخابات از این امتیاز استفاده کنند لذا به نظر من در حال حاضر موضوع آتش بس و آغاز فرایند سیاسی و گفتگو و همچنین پیدا کردن یک راه حل مورد توجه برای دولت سوریه و حامیانش از قبل بوده و حالا مورد توجه محور مخالف مثل آمریکا و فرانسه و عربستان و... نیز قرار گرفته است حال اگر آنها نخواهند در این فضا وارد شوند بازنده این میدان خواهند بود و امتیازاتشان را از دست می دهند, پس تفاوت ماهیتی بین آن آتش بس یک هفته ای و این آتش بس توافق شده در لوزان از زمین تا آسمان است. اما نکته دومی که در این رابطه مورد توجه است این است که امروز در جامعه جهانی اتفاقاتی که در داخل عراق، سوریه و جاهای دیگر خاورمیانه مانند یمن افتاده است مورد توجه قرار گرفته و در حال دیده شدن است و کشور هایی مانند عربستان که در یمن جنایت ها آفریدند اکنون نگران هستند که جامعه جهانی با نگاه خصمانه ای که نسبت به آنها دارد از فجایعی که آفریدند مانند بمباران مجالس عروسی و بیمارستان ها و مدارس کم کم فشارها علیهشان زیاد شود و مورد غضب قرار بگیرند به همین دلیل یک مقداری در حال انعطاف به خرج دادن هستند و تلاش دارند که جریان های فرایند در سوریه را جدی بگیرند. در مجموع اینها عواملی است که نشست لوزان را شکل داد و به نتیجه آتش بس رساند.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط