سید هادی افقهی در گفتگو با نما:

آمریكا تمایلی به پایان بحران سوریه ندارد

عکس خبري - آمريکا تمايلي به پايان بحران سوريه ندارد

: نشست لوزان در این شراط خاصی كه ارتش سوریه و هم پیمانان او با سرعت در حال پیشرفت در حلب شرقی هستند اگر می خواستند به آتش بسی بدون كسب امتیاز تن در دهند به ضرر بود و قطعا خود تروریست ها هم خود را موظف به انجام آتش بس نمی دانستند.

آقای سید هادی سید افقهی, کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پایگاه خبری نما نکاتی را درباره مذاکرات لوزان به سمع و بصر رساند:
سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پایگاه خبری نما در خصوص نشست لوازان گفت: نشست لوزان که شکست خورد و چیزی در بر نداشت اما این مذاکرات دارای نکاتی بود، اول اینکه مدعو جلسه آمریکا بود اما علت دعوت تنها مقصر دانستن ایران و روسیه در حوادث حلب بود البته اصرار بیشتر آمریکا بر روسیه بود. دوما اینکه آمریکا که مدعو این نشست بود از همان ابتدا و قبل از تشکیل نشست اظهار کرد که به این نشست خیلی خوش نیست، خب سوال اینجاست او که خوش بین نیست اصلا چرا این نشست را تشکیل داده است؟ که حالا بخواهد بگوید به نتیجه امیدی ندارد؟ این دو نکته مربوط به رفتار آمریکا در منطقه است که نشان می دهد واقعا آنها به دنبال صلح نیستند بلگه هدف های دیگری را ددر ذهن خود می پرورند .
وي افزود: نکته ی دیگر اینکه در این نشست کشور ما به یک پیروزی دیپلماتیک دست یافت. دعوت اولیه برای این نشست تنها از ایران و روسیه بود که در یک جبهه بودند، از سمت مخالف هم آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان و اردن شرکت داشتند یعنی 5 در مقبل 2، ایران برای برقراری توازن در دو طرف میز مذاکره پیشنهاد کرد که عراق و مصر هم حاضر شوند در غیر این صورت ایران شرکت نخواهد کرد. ایران این پیشنهاد را به روس ها داد و روس ها هم این پیشنهاد را با آمریکایی ها در سازمان ملل مطرح کردند، به هر جهت چون آنها به حضور ایران در آن نشست نیاز داشتند به دلیل نقش آفرینی مهم ایران در منطقه مجبور به قبول این شرط شده و مصر و عراق را هم برای حضور در این نشست دعوت کردند. علت دعوت این دو کشور هم که مشخص است اکنون عراق در درگیری با تروریسم و هم جوار سوریه است و مصر هم درگیر تروریسم است و هم با معارضین معتدل سوری ارتباط دارد, می دانید که یکسری از آنها در قاهره ساکن هستند. و دیگر اینکه نقش خود مصر در جهان عرب نقش بسیار مهمی است .
این کارشناس ادامه داد: نشست لوزان در این شراط خاصی که ارتش سوریه و هم پیمانان او با سرعت در حال پیشرفت در حلب شرقی هستند اگر می خواستند به آتش بسی بدون کسب امتیاز تن در دهند به ضرر بود و قطعا خود تروریست ها هم خود را موظف به انجام آتش بس نمی دانستند. تا به حال بارها و بارها دیدید که پیمان آتش بس بسته شده ولی به انجام نرسیده است. بعد از پایان این نشست هم که نه توافق نامه ایی نه قطع نامه ایی و نه تفاهم نامه ای مشاهده و امضا شد و نه حتی مصاحبه هایی که این کشور ها انجام دادند بویی از پیروزی می داد بلکه همه مصاحبه ها بوی یاس و ناامیدی می داد و مملو بود از عدم توافق و عدم انطباق دیدگاه ها و عدم هیچ تفاهم مشترک بود. تنها دستاوردی که ما می توانیم بگوییم این نشست در بر داشت این بود که شدت تنش بین آمریکایی ها و روس ها کمی فروکش کرد، این تنش بین این دو کشور در حال اوج گیری بود که این دیدار باعث شد از این شدت کاسته شود و دو وزیر خارجه آقای جان کری و لاورف پیش هم بنشینند و داغی و حرارت نزاع لفظی و خط و نشان کشیدن را بین خود کم کنند. بعد از این هم بلافاصله جان کری رفت با بین هم پیمانان خودش در لندن نشست برقرار کرد که در آن جلسه هم اوضاع سوریه را بررسی کردند و هم اوضاع یمن را که دعوت به آتش بس در یمن کردند که از چهارشنبه شب قرار بر اقدام این عمل شد.
افقهی در ارتباط با مشکل سوریه گفت: روس ها برای اینکه نشان دهند واقعا آمریکا به دنبال بهانه است و نمی خواهد واقعا مشکل سوریه را از طریق گفتگو حل کند، با طرح سوالی به آمریکا به آمریکا گفتند اگر شما واقعا نگران وضع انسانی در حلب شرقی هستید چرا به دیگر مناطق جنگ زده دیگر توجه ندارید؟ در آن مکان ها هم وضع انسانی بدی حاکم است, واقعیت این است که شما نگران نیروهای تروریستی هستید؛ نه وضع نیروهای انسانی! با این وجود روسیه و سوریه برای اینکه حس نیت خود را نشان دهند و مشت آمریکایی ها را باز کنند قبول کردند که آتش بس کنند؛ تا تروریست ها سلاحشان را زمین بگذارند و سازمان ملل اینها را بردارد و به طرف مرز ترکیه ببرد, اما باز خود تروریست ها قبول نکردند! بنابراین واقعا در اینجا نشان داده می شود که اینها به دنبال این هستند که این بحران را ادامه دهند و جنگ را تبدیل به یک فرایند فرسایشی کنند تا یک تحولات جدی میدانی کسب کنند و وقتی کفه ترازو را به نفع خودشان سنگین کردند آنگاه می گویند که خب حالا می توانیم پای میز مذاکره برویم. ولی بدانید این اتفاق نمی افتد.
وي افزود: طرح آقای اردوغان و آمریکا این بود که حلب را در دست بگیرند و در مقابل دمشق را پس بدهند. دقت کنید حلب چیز کمی نیست دومین شهر از نظر جمعیت و اولین شهر است به لحاظ اقتصادی در سوریه است، بنابراین حالا که طرحشان شکست خورده است, نقشه جنگ فرسایشی را دارند و در حال فعال سازی جبهه های دیگر هستند. در حال حاضر ما شاهد تهاجم های مکرر استان لاذقیه در شمال حما و اطراف دمشق هستیم. اینها در واقع می خواهند داعش را که از موسل در حال فرار است را به آنجا سرازیر کنند. حالا اگر صد بار دیگر هم بنشینند با این وضعیت میدانی تصمیم گیری کنند یا هر چه پیروزی های ارتش سوریه بیشتر شود امکان ندارد که آمریکا تن به راه حل سوری از طریق مذاکرات سیاسی دهد. اگر آمریکا هم قبول کند؛ هم پیمانانش زیر بار این قرارداد نمی روند به طور مثال ترکیه می گوید من آنچه که از سوریه می خواستم را هنوز به دست نیاوردم یا قطر،عربستان و امارات با این همه هزینه هایی که انجام دادند به هیچ وجه تن به این معامله بدون منفعت نمی دهند. بنابراین ما تنها باید به فکر این باشیم که هر چه سریع تر اینها را تار و مار کنیم و ارتش سوریه و همپیمانانش مانند حزب الله،ایران و روسیه هر چه زودتر بساط اینها را از حلب جمع کنند. اگر انشاءالله این منطقه کاملا پاکسازی شد نیروی بسیاری از خود ارتش سوریه و حزب الله آزاد می شوند که می توانند به جبهه های دیگر رفته و اقدام به عملیات های دیگر کنند.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط