توكلی بینا در گفتگو با نما

جریمه دیركرد گاه بیش از اصل وام می شود/ این درآمد بانكها حرام است

عکس خبري -جريمه ديرکرد بيش از اصل وام /دريافت سود از ديرکرد وام هاي بانکي حرام است

دیركرد و سود در سیستم بانكی كشور، ربا محسوب می شود و حرام است. تاكید همه مراجع هم بر غیر شرعی و حرام بودن آن است.

ابوالفضل توکلی بینا، مشاور روسای جمهور سابق در امور اصناف، در خصوص نامه نمایندگان مجلس خطاب به روحانی، در خصوص دیرکرد وام ها، گفت: در حال حاضر در کشور دچار مشکل اقتصادی هستیم و بار سنگین مشکلات اقتصادی روی تجار و کسبه است.
وی ادامه داد: وام هایی که مردم گرفتند، به دلیل شرایط بد اقتصادی، نمی تونند اصل پول را بپردازند و دیرکرد هم واقعا فشار مضاعف می آورد، به شکلی که با عدم پرداخت وام و آمدن دیرکرد مضاعف و تصاعدی بر وام، در حقیقت اصل وام توسط سود و دیرکرد پرداخت از بین می رود.
وی با اشاره به اینکه در بعضی موارد دیده شده که افراد به دلیل عدم توان بازپرداخت وام و دیرکرد، محل کار، ملک و خانه ای که در گرو بانک گذاشتند، از دست داده اند، ادامه داد: نمایندگان مجلس که خواستار بخشودگی دیرکرد شدند و این نامه را نوشتند کار بسیار خوبی کردند. در حال حاضر شرایط اقتصادی بد است و مالیات به اندازه کافی روی کسبه و مردم فشار می آورد و این سود وام و دیرکرد آن فشار مضاعف می آورد.
توکلی بینا در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود دیرکرد و سود در سیستم بانکی کشور گفت: این کار ربا محسوب می شود و حرام است. تاکید همه مراجع هم بر غیر شرعی و حرام بودن آن است. البته باید برای این موضوع راه حلی پیدا شود و در مجلس اصلاح این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
مشاور روسای جمهور سابق در امور اصناف، با بیان اینکه سیستم های بانکی در بعضی کشورهای غربی و آسیایی، برای دادن وام به شخصی، توان و ذخیره مالی او را بررسی می کنند و کارشناسانی اعتبارسنجی می کنند، به راحتی وام نمی دهند، ادامه داد: در مورد برخی افراد جریمه دیرکرد اصل وام را از بین می برد جریمه دیکرد در صورت عدم پرداخت تصاعدی بالا می رود، چون نتوانسته اصل وام و دیرکرد را بپردازد و بهره وام، اصلش را از بین می برد و این مشکلی است که به صورت قانونی دولت باید حل کند.
وی در پایان کار مجلس را برای حل این مشکل تصویب قوانینی جهت حل معضل دیرکرد وام دانست و ادامه داد: بانک ها قبل دادن وام، اعتبار سنجی کنند تا اصلا این مسائل پیش نیاید و به راحتی وام ندهند.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط