اختصاصی نما

ژنرال یاری گر، عون حزب الله در كابینه وفاق

عکس خبري -ژنرال ياري گر، عون حزب الله در کابينه وفاق

در شرایطی كه با فتنه انگیزی های امریكا و عربستان لبنان می رفت كه در بن بستی سیاسی گرفتار شود، با همگرایی همه گروه های سیاسی قفل ریاست جمهوری این كشور با كلید میشل عون باز شد.

گزارش از میثم پوراعظم- در فرهنگ نامه عمید مترادف های مختلفی برای کلمه "عون" آورده شده است. از جملههمین معانی، واژه های"حمایت گر" و "یاری رسان" است.
این واژه عربی اما جدا از مترادف های خود در زبان شیرین پارسی، پسوند نام شخصیتی است که این روزها نام او را در صدر اخبار رسانه های مختلف به ویژه حامیان جبهه مقاومت بسیار شنیده و تصویرش را هم دیده ایم.
"میشل عون" سیاست مدار کهنه کار مسیحی و رئیس جریان ملی آزاد لبنان که مدتیست نامش نقل محافل سیاسی منطقه و دنیا شده، متولد 18 فوریه 1935 در منطقه الشیاح و بزرگ شده منطقه حارة حریک در ضاحیه جنوبی بیروت است. "عون" تحصیلش را در مدارس متعددی پیش برد تا آنکه وارد آموزشگاه نظام شد. وی در سال 1955 وارد ارتش شد و در 23 ژوئیه 1984 هم به فرماندهی ارتش لبنان رسید. در پایان دوران جنگ داخلی در این کشور، "امین جمیل" رئیس جمهور وقت لبنان عون را به عنوان نخست وزیر، مأمور تشکیل کابینه نظامی کرد. دز 22 سبتامبر 1988، به عنوان رئیس حکومت انتقالی [رئیس جمهور موقت] انتخاب شد.گرچه دوران زندگی سیاسی میشل عون فراز و نشیب های گوناگونی را به خود دیده؛ اما حمایت وی از مقاومت نقطه عطف فعالیت های سیاسی این چهره مشهور لبنانی را می سازد. عون در 6 فوریه 2006 یادداشت تفاهمی را با حزب الله لبنان در کلیسای مار مخایل امضا کرد. او با خروج ارتش سوریه از لبنان، روابط حسنه اش را با دولت سوریه از سرگرفت و در 3 دسامبر 2008 با سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد وی اکنون به عنوان نامزد مورد حمایت حزب الله شناخته می شود.
اوج حمایت میشل عون را می توان در جریان جنگ 33 روزه دید.
سعد اله زارعی کارشناس امور بین الملل در همین باره به خبرنگار نما گفت: میشل عون رابطه نزدیکی با سید حسن نصر الله دارد که اوج آن در جریان جنگ 33 روزه مشاهده گردید و همین همکاری از عواملی شد که سبب شکست اسرائیل را فراهم کرد.
امایک سوال؛ چه شد جریان های 14 مارس همچون گروه تحت رهبری سعد حریری که تا پیش از این به عنوان جریان های مقابل حزب الله مانع اصلی انتخاب رییس جمهوری در لبنان بودند و به ویژه در این مسیر مخالفت سرسختی را با میشل عون نامزد مورد حمایت حزب الله از خود نشان می دادند به یک باره با تغییر موضعی 180 درجه از وی حمایت کردند؟
پاسخ این موضوع را می توان در اخباری که به تازگی درباره افشای نقش حامیانجریان المستقبل در تروررفیق حریری منتشر شد، یافت.
"چاک گراسلی" سناتور جمهوری خواه ایالت آیووا در مجلس سنای امریکا عنوان کرده برخی اسناد تازه به دست آمده نشان می دهد "اسرائیل" به کمک "عربستان" اقدام به ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان کرده است.
این سناتور جمهوری خواه که رئیس کمیسیون قضایی در مجلس سنا و یکی از سناتورهای ارشد آمریکایی محسوب می شود در مصاحبه با نشریه پلتیکو گفته است: برخی مدارک و شواهد قطعی، نقش مستقیم عربستان در ترور رفیق حریری را نشان می دهد.
همچنین گفتنی است؛ به دنبال تصویب قانون جاستا مبنی بر فراهم شدن زمینه برای شکایت خانواده های قربانیان حوادث یازده سپتامبر سال 2001 میلادی از عربستان در دادگاههای آمریکا، پرونده های مختلف دیگری علیه این کشور مطرح شده است و مقامات و رسانه های امریکایی به انتقاد علنی از دولت عربستان روی آورده اند.
گروه چهارده مارس به رهبری سعد حریری پسر رفیق حریری که به ظاهر از حمایت های امریکا و عربستان برخوردار است هر چند تلاشهای سیاسی و رسانه ای و دیپلماتیکی زیادی انجام داد تا حزب الله را در خصوص ترور رفیق حریری مجرم اعلام کند اما این اخبار منتشر شده نمود دیگری از رفتارهای حامیان سعد حریری را نسبت به وی نشان داد. از این رو می توان نتیجه گرفت که او احتمالاً حالا متوجه شده طرفداران ظاهری او و جریانش که مسببفتنه های اخیر سیاسی در کشورش هستند هم حتی جز با نگاه ابزاری برای روشن کردن آتش اختلافات سیاسی برای امثال سعد حریری ارزش دیگری را قائل نیستند و حتی در این مسیر از قربان کردن نزدیکان وی و شاید خود او هم فروگذار نمی کنند. همین امر هم سبب شد تا حریری کوچک را نسبت به تغییر موضع سیاسی برانگیزاند.
میشل عون نامزد مورد حمایت حزب الله نیز که اکنون در نتیجهوفاق به وجود آمده میان تمام گروه های سیاسی توانسته سکان ریاست جمهوری لبنان را به دست گیرد، حریری را بار دیگر به نخست وزیری لبنان برگزید تا وی با تجربه های به دست آمده خود در گذشته کابینه این کشور را تشکیل دهد. این بارشاید این کابینه بر خلاف دوران اول نخست وزیری سعد حریری به جای درگیری های سیاسی که جز تامین اهداف دشمنان لبنان دستاورد دیگری را در پی نداشت، با همگرایی هرچه بیشتر با جریان 8 مارس و در راس آن حزب الله، به سمت رفع مشکلات کشور حرکت کرده و به ویژه در جهت تقویت هرچه بیشتر جبهه داخلی در برابر دشمن صهیونیستی گام بردارد.
سعدالله زارعی در همین خصوص عدم توجه به دیدگاه عربستان در انتخاب رئیس جمهور لبنان را نکته مهمی برشمرد و تاکید کرد: این را باید در نظر گرفت که حریری دیگر نمی تواند، مانند گذشته حزبی عمل کند و همین عاملی برای همگرائی بیشتر جامعه لبنان خواهد بود.
اگرچه که اکنون برای قضاوت رفتارهای آتی کابینه حریری کمی زود است اما رخ دادهای اخیر نشانه های مثبتی را از آینده سیاسی سرزمینسیب و جهاد نشان می دهد.
با این همه باید منتظر ماند و دید که دولت نوپای لبنان چقدر در مسیر حفظ وحدت و تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی با اراده و جدی گام بر خواهد داشت.
اکنون امید لبنانی ها برای نیل به این هدف بسیار شده است.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط