چرا دیگر حقوق 20 میلیونی نجومی فرض نمی‌شود؟

در جریان بررسی طرح شفافیت دریافتی مدیران كشور و استرداد دریافتی‌های مازاد، ارقام اعلام شده برای حداكثر حقوق در میان نمایندگان موافق و مخالف زیادی دارد.

به گزارش نما؛ صراط نیوز نوشت: در جریان بررسی طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد، ارقام اعلام شده برای حداکثر حقوق در میان نمایندگان موافق و مخالف زیادی دارد.

در حالی که برخی نمایندگان صحبت از حقوق 20 میلیونی می کنند، محمد دهقان در مخالفت با این رقم گفته که با شفاف سازی دریافتی مدیران همخوانی ندارد و بهتر است به نظر دولت که مبنی بر حداکثر حقوق 10 میلیونی است اکتفا کرد.

علی لاریجانی هم البته پاسخ داده: حداکثر حقوق 20 میلیونی برای مقامات خلاف است، در ماده 2 این طرح نیز به میزان 2 برابری حقوق مقامات تأکید شده که حدود 12 میلیون تومان می شود و قرار نیست حقوق 20 میلیونی برای مقامات در این طرح تعریف شود.

به این ترتیب، سه رقم 10، 12 و 20 میلیونی اکنون در مجلس مطرح است. اما آیا این ارقام برای حداکثر حقوق عادلانه است؟

تا همین چند سال قبل، صحبت از ارقامی به مراتب پایین تر از ارقام فعلی بود. اما اتفاقاتی که در مورد اختلاس ها و نیز حقوق های نجومی رخ داد، ظاهرا باعث شده دیگر ارقام مذکور برای کسی غیرعادی نباشد و بیشتر مردم هم راضی باشند که چنین رقم هایی به مدیران پرداخت شود چراکه در ذهن خود حقوق های نجومی بسیار بیشتری را شنیده و توجیه آن توسط دولتی را هم مشاهده کرده اند.

ماجرای فیش های حقوقی نجومی برخی مدیران دولتی، این حُسن(!) را برای دولت داشته تا دئیگر کسی به حقوق 20 میلیونی اعتراضی نکند!

به بیان دیگر، ماجرای فیش های نجومی باعث شد تا ارقامی مانند حقوق 15 یا 20 میلیونی از سوی مردم رقم غیرطبیعی و بالایی به شمار نروند. همین موضوع باعث شد تا حقوق های بالا نه تنها توجیه بلکه به خاطر نگرفتن ارقام بالاتر از آن، بر سر مردم منت هم گذاشته شود.

به طور مثال چندی پیش در خردادماه، علی ربیعی وزیر کار که برای توضیح درباره ماجرای حقوق های نجومی به مجلس رفته بود خطاب به نمایندگان روایتی یک "فداکاری"(!) مدیر زیرمجموعه خود را بازگو کرد که بر اساس آن وی حاضر نبود حقوق 13 میلیونی اش را بگیرد و تنها 6 میلیون تومان از آن را برداشت می کرد!

ربیعی گفت که رییس سازمان تامین اجتماعی اش، از 13 میلیون حقوق خود فقط 6 میلیون می گیرد و حتی خواهش شخص وزیر برای برداشتن مابقی دستمزد قانونی اش را هم رد کرده! با این حال توضیح نداد که همان "حقوق 13 میلیونی" در مجموعه تحت مدیریتش چه جایگاهی دارد و چگونه با "سقف پرداخت 7 برابری" قابل توجیه است؟

عماد افروغ هم چندی پیش درباره جا انداختن حقوق 20 میلیونی و قبولاندن آن به مردم گفته بود: "ما روی 6 و 7 میلیون تومان حقوق هم حرف داشتیم اما دفعتاً و البته با برنامه 20 میلیون را جا انداختند."

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط