تداوم پیشروی نیروهای عراقی در موصل

نیروهای عراقی در ادامۀ عملیات آزادسازی شهر موصل، ۳۰ تروریست داعشی را كشته و ۳۰ خودروی بمب‌گذاری‌شده را منهدم كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نیروهای «سازمان مبارزه با تروریسم عراق» در ادامه نبرد علیه گروه تروریستی داعش، دو منطقۀ شرقی موصل را پاک‌سازی کردند و اکنون به سمت سومین منطقه در حال پیشروی هستند.

سپهبد عبدالوهاب السعیدی، فرماندۀ نیروی ضد تروریستی عراق، ضمن اعلام این خبر افزود، نیروهای عراقی در جریان این عملیات 30 تن از عناصر تروریستی تکفیری داعش را به هلاکت رسانده‌اند.

وی همچنین گفت نیروهای عراق کنترل کامل محلۀ «الاربجیة» را در اختیار گرفته و با ادامۀ عملیات در ساحل چپ رود دجله، در حال پاک‌سازی «القادسیة الثانیة» هستند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، السعیدی همچنین در مصاحبۀ تلویزیونی گفت نیروهای مبارزه با تروریسم عراق در این عملیات بیش از 10 دستگاه خودروی بمب‌گذاری‌شده برای عملیات انتحاری را منهدم کرده و شماری از تک‌تیراندازها و گروه‌های مسلح را کشته‌اند.

وی در همین حال از ادامۀ عملیات پاک‌سازی در منطقه خبر داد و گفت: «در ساعت‌های آتی، ان‌شاءالله، این بخش به‌طور کامل پاک‌سازی خواهد شد.»

این فرماندۀ عراقی حضور غیرنظامیان و ادامۀ جنایت تروریست‌های داعش در استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی را بزرگ‌ترین چالش نیروهای عراقی هنگام نبرد و پیشروی در منطقه عنوان کرد و افزود در برخی موارد در جریان انتقال و تخلیۀ مناطق از غیرنظامیان، ستیزه‌جویان مسلح که در میان آن‌ها مخفی شده‌اند، به سمت نظامیان عراقی شروع به تیراندازی می‌کنند.

به گفتۀ السعیدی، عناصر داعش روی پشت‌بام ساختمان‌ها مستقر شده‌اند درحالی که خانواده‌ها در طبقۀ همکف هستند و با توجه به این اوضاع، ما باید در رویارویی با این تروریست‌ها به شیوه‌ای عمل کنیم که آسیبی به ساختمان و اعضای خانوادگی حاضر در آن وارد نشود.

در همین حال، ارتش عراق از آزادی کامل منطقه باستانی نمرود در موصل خبر داد. بنا به گزارش سایت السومریه نیوز، نیروهای عراقی پرچم عراق را بر فراز ساختمانهای منطقه بر افراشته و خسارتهای سنگین به داعش وارد کردند.

ادامۀ مقاومت داعش در جنوب موصل

عملیات آزادسازی موصل در حالی ادامه دارد که منابع نظامی از مقاومت شدید تروریست‌های داعش در مناطق جنوبی این شهر خبر داده‌اند.

این منابع می‌گویند ستیزه‌جویان روی پشت‌بام منازل مسکونی موضع گرفته و برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی از پهپادها استفاده می‌کنند.

ستیزه‌جویان تروریستی داعش همچنین از راه‌های زیرزمینی و تونل برای پیوستن به جمعیت غیرنظامیان و آغاز حملات ناگهانی به نظامیان عراقی استفاده می‌کنند.

حمله داعش با گاز سمی کلر به یک روستا

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، گروه تروریستی تکفیری داعش شامگاه شنبه (22 آبان) با شلیک 15 خمپاره که بعضی از آن‌ها حاوی گاز سمی کلر بود، به روستای خانوکه از توابع بخش شرقاط در موصل حمله کرده است.

سایت اعلام حربی به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده است در این حملات خمپاره‌ای، سه شهروند عراقی کشته و دو کودک زخمی شدند.

این منبع امنیتی گفته است همۀ قربانیان از اعضای یک خانواده هستند.

انفجار یک خانۀ بمب‌گذاری‌شده در شمال شهر رمادی

در همین حال دو از نیروهای داوطلب مردمی عراق در انفجار یک خانۀ بمب‌گذاری‌شده در منطقه بودلمه در شمال شهر رمادی جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش سایت السومریه نیوز عراق، این دو نیروی عراقی که قصد داشتند تله‌های انفجاری و مین‌های جاسازی‌شده در منزل مذکور را خنثی کنند، هنگام ورود با انفجار مواجه شدند و جان باختند.

هلاکت یکی از سرکردگان داعش در رمادی

در حملات هوایی ارتش عراق به ساختمان آموزش‌وپرورش منطقه عانه در شهر رمادی، «مصطفی منصور الراوی»، مسئول رسمی جنایی گروه تکفیری داعش، به همراه پنج تن از همراهانش به هلاکت رسیدند.

الراوی ازجمله سرکردگان داعش در مناطق غرب استان انبار و ناظر مستقیم عملیات بمب‌گذاری و حمله به نیروهای امنیتی عراق بوده است.

انهدام مرگبار مواضع داعش در غرب موصل

در همین حال، عبدالامیر رشید یار الله، فرمانده عملیات «قادمون یا نینوا» (نینوا می‌آییم)، اعلام کرده است یگان زرهی ارتش به محله السلام در ساحل غربی شهر موصل حمله کرده و تعدادی از مواضع عناصر تکفیری داعش را منهدم کردند.

بنا بر گزارش سایت الفرات نیوز عراق، در این عملیات یک خودروی بمب‌گذاری‌شده منهدم و بیش از 30 تن از عناصر تروریستی به هلاکت رسیدند.

عملیات آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا، از 26 مهر 1395 با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد.

ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیش‌مرگه کُرد، در این عملیات از محورهای مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کرده‌اند.

نیروهای عراقی در هفته‌های اخیر موفق شده‌اند ده‌ها روستای حومۀ موصل را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند و برخی از مناطق این شهر راه یابند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وعده داده است، موصل، دومین شهر بزرگ عراق، تا پایان امسال (2016 میلادی) به‌طور کامل از اشغال داعش آزاد خواهد شد.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط