دومین زلزله بزرگ، نیوزیلند را لرزاند

یك زمین‌لرزه قوی تنها ساعاتی بعد از زمین‌لرزه اول كه قدرتش بیش از ۷.۵ ریشتر اعلام شده بود، نیوزیلند را لرزاند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، زمین لرزه دوم که حدود ۶.۳ ریشتر گزارش شده در عمق ۱۰ کیلومتری و دقیقا در همان محدوده جغرافیایی زلزله اول روی داده است.

عمق زمین‌لرزه دوم تقریبا برابر با عمق زلزله اول بوده است. هر دو زلزله در نزدیکی شهر "کرایست‌چرچ" در جزیره جنوبی نیوزیلند رخ داد و لرزه‌های آن تقریبا در همه نقاط این کشور حس شده است.

زمین لرزه نخست دو کشته برجای گذاشت و ده‌ها نفر را هم روانه بیمارستان کرد.

در پی زلزله اول، امواج ناشی از سونامی سواحل شمال شرق نیوزیلند را درنوردید. مقام‌های محلی که هشدار سونامی در سواحل کرایست‌چرچ منتشر کرده بودند، امروز هم به امداد رسانی و اسکان ساکنان منطقه پرداختند.

صدها پس لرزه نسبتا قوی هم در حد فاصل وقوع این دو زمین لرزه گزارش شده است. مرکز زلزله‌شناسی نیوزیلند پیش‌بینی کرده پس‌لرزه‌ها در چند هفته آینده هم ادامه یابد.

کرایست چرچ، سومین شهر بزرگ نیوزیلند، هنوز تحث تاثیر زلزله شدید سال ۲۰۱۱ قرار دارد که باعث کشته شدن ۱۸۵ نفر و تخریب مرکز این شهر شده بود.

به گزارش بی بی سی، نیوزیلند درون یک حلقه جغرافیایی از زلزله‌های متناوب و انفجارهای آتشفشانی قرار دارد که حاشیه اقیانوس آرام را در برگرفته و به "حلقه آتش" معروف است.

هر سال حدود ۱۵ هزار زلزله در نیوزیلند اتفاق می افتد، اما فقط حدود ۱۵۰ مورد آنها قدرت کافی برای ایجاد لرزشی قابل احساس دارند.

۱۳۹۵/۸/۲۴

اخبار مرتبط