بی‌اطلاعی بغداد از توافق بارزانی و آمریكا

دفتر نخست وزیر عراق اعلام كرد، توافق میان دولت مركزی و اقلیم كردستان عراق در خصوص آزادسازی نینوا ثابت است و هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از سایت سومریه نیوز نوشت: دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت: نیروهای قهرمان ما پیروزی‌ها و پیشروی‌های خود را در تمامی محورهای درگیری در عملیات «قادمون یا نینوی» به منظور آزادسازی آن از دست داعش ادامه می‌دهند.

در این بیانیه آمده است که توافق میان دولت فدرال بغداد و اقلیم کردستان عراق در خصوص آزادسازی استان نینوا هنوز ثابت است و تغییری در آن ایجاد نشده است. به طوریکه نیروهای پیشمرگ در کنار نیروهای نظامی فدرال برای آزادسازی نینوا از دست تروریست‌های داعش می‌جنگند.

دفتر حیدر العبادی افزود: این توافق شامل بندی صریح مبنی بر عقب نشینی پیشمرگ‌های کرد از مناطق آزاد شده پس از آزادسازی موصل به مناطق قبلی خود است که پیش از آغاز عملیات آزادسازی در آن حضور داشتند.

در این بیانیه آمده است که هیچ توافقی در مورد مناطقی که پیشمرگ‌های کرد در دوره دولت‌های پیشین در آن حضور داشتند و برخی از آنها پیش از آغاز عملیات موصل آزاد شدند، صورت نگرفته است.

دفتر حیدر العبادی افزود:‌ از توافق بین مسعود بارزانی و طرف آمریکایی درخصوص مناطقی که پیشمرگ‌ها آزاد کرده‌اند، اطلاعی نداریم.

این دفتر افزود: راه حل یکجانبه در خصوص مناطق مورد مناقشه منجر به مشکلات عدیده خواهد شد.

دفتر دولت عراق تصریح کرد: توافق با پیشمرگ‌ها درباره حضور موقت آنها در این مناطق مورد مناقشه است و باید پرونده مناطق مورد مناقشه بر اساس قانون اساسی حل شود. پیشمرگ‌ها طبق توافق دولت بغداد و اقلیم از برخی مناطق آزاد شده، خارج شده‌اند.

پیشتر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از وجود توافقی با آمریکا در خصوص حضور نیروهای پیشمرگ کرد در خط دفاعی موجود پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل خبر داد و تاکید کرد که اقلیم تحت هیچ فشاری از حق استقلال خود عقب نشینی نخواهد کرد.

وی گفت: ما در جریان گفتگو با دولت مرکزی در بغداد بر لزوم تفاهم و حسن همجواری و اجتناب از درگیری‌ها تاکید کردیم و اگر به راه حلی با بغداد دست نیابیم، رفراندم همان راه حل است.

وی همچنین گفت: ما با آمریکا در مورد عدم عقب‌نشینی‌ما از مناطق مورد مناقشه توافق کردیم که این مناطق با خون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نیروی پیشمرگ آزاد شدند و ما تعامل مستقیم مرکز با استان‌ها را نمی‌پذیریم.

۱۳۹۵/۸/۲۷

اخبار مرتبط