نائب رئیس كمیسیون محیط زیست مجلس در واكنش به آلودگی هوای شهرهای بزرگ در گفتگو با نما:

تكرار سریال آلودگی هوا/دولت به جای توجیه، اقدام عملی صورت دهد

عکس خبري -تکرار سريال آلودگي هوا/دولت به جاي توجيه، اقدام عملي صورت دهد

آقای رئیس جمهور به جای توجیه این مسئله باید اقدام عملیاتی صورت دهد تا مردم در شهرهای بزرگ با این همه مشكل روبرو نشوند.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان رئیس جمهور در اجتماع مردم کرج در توجیه آلودگی هوای شهرهای بزرگ گفت: جناب آقای رئیس جمهور به جای عذرخواهی از مردم بابت ناکارآمدی دولت در رفع این معضل بزرگ اقدام به توجیه آن کرده و اظهار می دارند" مردم در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز با این مشکل مواجه اند" ، ما هم موافقیم با این نظر آقای رئیس جمهور اما آنها برای رفع مشکل شان چه کرده اند و ما چه می کنیم.
جبار کوچکی نژاد که با سایت نما گفت و گو می کرد با بیان اینکه مسئولان کشورهای پیشرفته با ایجاد یک سیستم کامل حمل و نقل عمومی در کشورشان اعم از تراموا، مترو و اتوبوس در جهت رفع معضل آلودگی هوا حرکت کرده اند، اظهار داشت: در این کشورها اقدامات مناسبی یرای جایگزینی سوخت های پاک به جای سوخت های فسیلی صورت گرفته که خود نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با غیرقابل خواندن سخن رئیس جمهور ادامه داد: آقای رئیس جمهور به جای توجیه این مسئله باید اقدام عملیاتی صورت دهد تا مردم در شهرهای بزرگ با این همه مشکل روبرو نشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به انتقادهای خانم ابتکار به دولت قبل اشاره کرد و افزود: خانم ابتکار زمانی که عضو شورای شهر تهران بودند و در مقام رئیس کمیسیون محیط زیست این شورا از دولت قبل انتقاد می کردند که این دولت برنامه اجرائی برای مبارزه با آلودگی هوا ندارد، اما نمی دانیم حال که ایشان خود متولی اصلی مبارزه با این آلودگی ها هستند کاری نمی کنند و تنها به عنوان تماشاچی نظاره گر دردهای مردم هستند.
وی به جنجال خانم ابتکار و همفکرانش در خصوص مسئله بنزین های مصرفی در دولت قبل هم پرداخت و اظهار داشت: این ها مدعی بودند که مشکل شهر های بزرگ کشور و شهر تهران به طور خاص از این بنزین هاست، پس چه شد، حال که شما سرکار هستید این مسئله حل که نشد تازه بدتر هم شده است.
کوچکی نژاد با بیان اینکه نفس کشیدن در شهر تهران بسیار سخت شده و مردم هم با بیماری های زیادی درگیر شده اند، افزود: این مسئله از جند ماه قبل قابل پیش بینی بود که در این برهه زمانی با توجه به مسائل جوی، آلودگی هوا، شهرهای بزرگ و بویژه تهران را فرا بگیرد، لذا انتظار مردم از سازمانهای متولی این مسئله و به طور خاص سازمان محیط زیست این بود که با یک برنامه ریزی مدون اثرات آلودگی هوا را کمتر کنند که متاسفانه اقدامی از سوی دولت و این نهادها صورت نگرفت.
نماینده مردم رشت به پایان عمر دولت یازدهم اشاره کرد و بیان داشت: طی این سالها غیر از توجیه و ربط دادن مسئله آلودگی هوا به سایر مسائل، اقدامی از دولت و سازمان محیط زیست ندیده ایم.
وی به انتقاد مسئولان امروز به دولت قبل در خصوص نپرداختن بودجه برای گسترش متروی شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور اشاره داشت و افزود: متاسفانه این آقایان هم بودجه مترو را نمی پردازند و با این کار باعث گسترش آلودگی هوا شده اند.
کوچکی نژاد در پایان این گفت و گو به بیان اقدامات مجلس برای مبارزه با آلودگی هوا پرداخت و گفت: مجلس در مصوبه ای؛ دولت را ملزم کرده تا سوخت موتورسیکلت ها را که هریک به اندازه چند ماشین ایجاد آلودگی می کنند، از سوخت فسیلی به سمت سوخت های پاک سوق دهد و اگر دولت بر این مسئله متمرکز شود، نقش بسیر زیادی در کاهش آلودگی خواهد داشت.

۱۳۹۵/۸/۲۹

اخبار مرتبط