رحمان قهرمانپور در گفتگو با نما:

شكاف طبقاتی جامعه آمریكا؛دلیل مشاركت پایین مردم در انتخابات است

عکس خبري -شکاف طبقاتي جامعه آمريکا؛دليل مشارکت پايين مردم در انتخابات است

كارشناس ارشد مسائل آمریكا، گفت: افزایش سیاستهای اقتصادی بازار محور، باعث توزیع نا برابر ثروت، به ضرر طبقه متوسط و به نفع طبقه سرمایه دار شد و دلیل سرخوردگی مردم از سیاست و مشاركت پایین در انتخابات آمریكا، توزیع نامناسب ثروت در آمریكا است.

رحمان قهرمانپور، کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با نما نیوز در خصوص کاهش قدرت خرید مردم در دولت اوباما و شکاف طبقاتی موجود در این کشور، گفت: بحث تضعیف طبقه متوسط در آمریکا بحث جدیدی نیست. از دهه 1980 که سیاستهای اجماع واشنگتن یا نئولیبرال مطرح شد، دولت رفاهی رو به تضعیف گرایید و به دنبال این تضعیف بخشی از سیاستهای حامی طبقه متوسط و به طور مشخص سیاستهای حمایتی باز توزیع ثروت تضعیف شد.
وی ادامه داد: در جامعه آمریکا از دهه 1980 به این طرف، پیوسته شاهد تضعیف طبقه متوسط بودیم و این چیزی است که برخی متفکران منتقد در آمریکا هم به آن اشاره داشتند، با این عنوان که تضعیف طبقه متوسط در آمریکا به ضرر دموکراسی است و تضعیف طبقه متوسط و افزایش سیاستهای اقتصادی بازار محور و یا نئولیبرال در بحران اقتصادی سال 2008 خود را نشان داد.
کارشناس ارشد مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در بحران اقتصادی سال 2008 بیشترین ضرر را طبقه متوسط متحمل شد، خاطر نشان کرد: در این بحران برخی از افرادی که کارخانه داشتند، اعلام ورشکستگی کردند و از دولت پول گرفتند، در حالی که طبقه متوسط بیشترین ضربه را دید، اوباما با شعار تغییر و حمایت از طبقه متوسط بر سر کار آمد و تلاش کرد بخشی از روند تضعیف طبقه متوسط را متوقف کند و سیاست حمایت از طبقه متوسط را پیش بگیرد.
وی افزود: از جمله معروفترین آن سیاستها، لایحه حمایتهای بهداشتی بود و علیرغم تلاشهایی که اوباما انجام داد، امروز طبقه متوسط در جامعه آمریکا به نسبت چند دهه پیش، بیشتر ضعیف شده است، طبقه متوسط در حال حاظر از لحاظ توان خرید، ضعیف تر از طبقه متوسط سال 1960 هستند و موضوعی است که بسیاری از تحلیل گران نسبت به آن هشدار دادند.
قهرمانپور تضعیف طبقه متوسط در آمریکا را همزمان با افزایش ثروت طبقه بالای سرمایه داری دانست و ادامه داد: در جامعه امروز آمریکا افزایش تعداد سرمایه داران ناشی از شکاف طبقاتی است و میزان ثروت سرمایه داران بیشتر از دهه های قبل شده و در مقابل میزان درآمد طبقه متوسط، نسبت به دهه های گذشته کمتر شده است.
کارشناس ارشد مسائل بین الملل در خصوص دلایل شکاف طیقاتی عظیم در آمریکا که گفته می شود 80 درصد ثروت در دست یک درصد جامعه است، گفت: بحثی که از سال 1980 مورد انتقاد روشن فکران، اساتید دانشگاه قرار گرفت، سیاستهای اقتصادی بازار محور ریگان در حوزه نفت به نفع اقلیت سرمایه دار بود.
وی در پایان گفت: بنابراین از سال 1980 افزایش سیاستهای اقتصادی بازار محور، باعث توزیع ثروت نابرابر، به ضرر طبقه متوسط و به نفع طبقه سرمایه دار شد و این موردی است که در آمریکا همیشه طبقه متوسط از آن شاکیند و دلیل سرخوردگی مردم از سیاست و مشارکت پایین در انتخابات آمریکا، توزیع نامناسب ثروت در آمریکا است.

۱۳۹۵/۹/۲

اخبار مرتبط