جهش 100میلیون مترمكعبی مصرف گاز

سخنگوی شركت ملی گاز ایران با بیان این كه با ورود موج جدید سرما در كشور، قطعی و افت فشار در شبكه سراسری گاز در روزهای اخیر وجود نداشته، گفت: میزان مصرف گاز در روزهای اخیر 100 میلیون مترمكعب افزایش یافته است.

به گزارش نما ، مجید بوجارزاده روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا درباره وضعیت گازرسانی همزمان با ورود موج سرما به کشور، افزود: مصرف گاز در بخش خانگی پس از شدت سرمای هوا به 400 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. سخنگوی شرکت ملی گاز اضافه کرد: پیش بینی می شود میزان مصرف گاز همزمان با اوج سرمای هوا در روزهای پنجشنبه و جمعه به حدود 450 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

بوجارزاده به جهش 100 میلیون مترمکعبی مصرف گاز اشاره کرد و ادامه داد: میزان مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری در روزهای پیش از ورود جبهه هوای سرد، روزانه 300 میلیون مترمکعب بود که اکنون به 400 میلیون مترمکعب افزایش یافته است. مدیر روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران درباره مصرف گاز در بخش نیروگاهی گفت: مصرف گاز در بخش نیروگاهی روزانه 140 تا 150 میلیون مترمکعب و بخش صنعت 100 میلیون مترمکعب است.

بوجارزاده درباره وضعیت گازرسانی به مناطق مختلف کشور و احتمال قطعی گاز و افت فشار نیز گفت: گازرسانی به مناطق مختلف در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچ مورد قطعی یا افت فشار گاز نداریم. سخنگوی شرکت ملی گاز به خانواده ها توصیه کرد، معمولا با ورود موج سرما به کشور، خانواده ها اقدام به نصب بخاری و وسایل گرمایشی می کنند که توصیه می شود، حتما برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مانند گازگرفتگی مسیر خروجی دودکش ها کنترل شود.

میزان پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته به گونه ای که از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1394 به بیش از 6 هزار و ٢٠٠ روستای جدید و 60 شهر جدید کوچک گازرسانی شده است. اکنون بیش از 73 هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گازطبیعی تامین می کنند و 96 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

در سال های اخیر، با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی تحت پوشش گاز قرار گرفته است.

در سال 1392 پوشش گازرسانی روستاهای کشور از نظر جمعیتی 55 درصد بود که در اردیبهشت امسال به حدود 67 درصد نزدیک شده است.
اکنون پوشش گازرسانی کل جمعیت کشور ٩٠ درصد است که با گازرسانی به مناطق جدید از جمله استان سیستان و بلوچستان، تا میانه سال آینده به 95 درصد خواهد رسید که به معنای قرار گرفتن تقریبا همه جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی است.

استان سیستان و بلوچستان، آخرین استان بدون شبکه جامع گازرسانی است که به دلیل آب و هوای گرم، تا پیش از دولت یازدهم به آن گازرسانی نشده بود.

تقریبا همه شهرها و روستاهای کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند و فقط معدودی از روستاهای صعب العبور و دورافتاده باقی مانده اند که قرار است از طریق ایجاد جایگاه های سی ان جیCNG (گاز طبیعی فشرده) و مینی ال ان جی LNG(گاز طبیعی مایع شده) گازرسانی شوند.

بر این اساس، روستاهایی که در مناطق دورافتاده جنگلی قرارگرفته و گازرسانی از طریق خط لوله باعث خسارت شدید به محیط زیست و تخریب جنگل ها شده و همچنین گازرسانی در مناطق سختگذر کوهستانی از روش های گفته شده از نعمت گاز بهره مند خواهند شد. قرار است در سال 1396، جشن پایان گازرسانی در کشور برگزار شود.

۱۳۹۵/۹/۲

اخبار مرتبط