نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

دولت در معضل آلودگی هوا، تنها یك نظاره گر است

عکس خبري -دولت در معضل آلودگي هوا، تنها يک نظاره گر است

دولت باید از یك نظاره گر صرف، دست بردارد و به صورت عملی و به طور جدی وارد میدان شود تا مسئله حل شود.

هوای پاک و تمیز هم دیگر جزء آن دسته از مطالباتی شده که مردم نباید نسبت به تحقق آن از سوی دولت تدبیر و امید، امیدی داشته باشند. تنها باید چشم به آسمان دوخت و منتظر بود تا برف و بارانی ببارد و به مردم کمک نماید و الا سازمان محیط زیست و در رأس آن سرکار خانم ابتکار با بیان این ترجیع بند که آلودگی ها منشاء خارجی دارد، خیال خود را راحت کرده اند و تنها تماشاگر زخم هایی هستند که از این رهگذر بر جان مردم می نشیند.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی که مردم شهرش این روزها با گرد و غبار دست و پنجه نرم می کنند و نفس سالم از آنها گرفته شده، در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما خطاب به خانم ابتکار گفت: این که بنشینیم و مدام تکرار کنیم که آلودگی هوا در کشور منشاء خارجی دارد که درست نیست، باید کاری کرد تا مردم بتوانند نفس بکشند.
احمد مرادی با بیان اینکه سازمان محیط زیست خود را عملا ً از بحران آلودگی هوا که منجر به ایجاد مشکلات عدیده ایی در حوزه سلامت برای مردم شده، کنار کشیده است، اظهار داشت: سالهاست که مردم استان هرمزگان و بویژه بندرعباس با بحران آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار و ریزگردها دست به گریبان هستند و چون چاره اندیشی نشده، این معضل به جائی رسیده که مشاهده می کنید.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با استناد به سخنان مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان، میزان آلودگی هوا در هرمزگان را هشت برابر حد مجاز خواند و افزود: طی این سالها کار در خوری برای حل این مشکل صورت نگرفته و تنها هر از چند گاهی جلساتی برگزار شده است.
نماینده اصولگرای مجلس دهم کارکرد جلسات برگزار شده را توصیه ایی نامید و گفت: خروجی این جلسات تعطیلی مدارس و توصیه به گروههای حساس برای مراقبت از خود بوده و کار دیگری صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوا از این جهت که با سلامت آحاد جامعه مرتبط است، اهمیت شایانی دارد، اظهار داشت: دولت باید از یک نظاره گر صرف، دست بردارد و به صورت عملی و به طور جدی وارد میدان شود تا مسئله حل شود.
مرادی در هر بحران دو عامل پیش بینی و پیشگیری را مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: خوشبختانه پیش بینی ما خوب است و به موقع اعلام می کنیم که سیل می آید، طوفان در راه است و یا گرد و غبار و آلودگی هوا داریم، اما برای پیشگیری از اتفاقات ناگواری که پس از آن خواهد افتاد، از دولت توقع داریم که اقدامی صورت دهد و تنها نظاره گر نباشد.
نماینده مردم بندرعباس یا بیان اینکه مردم این روزها نگران سلامتی شان هستند، گفت: تعطیلی مدارس نه تنها چاره کار نیست که سبب عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان می شود که این امر خود هزینه های به مراتب بدتری را به کشور تحمیل می کند.
وی از سازمان محیط زیست کشور خواست که برنامه مدون برای حل این مشکل تدوین کند و ادامه داد: استانهای درگیر با معضل گرد و غبار مشخص هستند و محیط زیست برای استانهای خوزستان، هرمزگان،بوشهر، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان باید اقدام موثری کند، قابل قبول نیست که مدام تکرار کنند، منشاء خارجی دارد و نمی شود پیشگیری کرد.
مرادی در پایان این گفت و گو برای نمونه به استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: ما تقریبا ً 20 سالی می شود که بارندگی مناسبی در استان نداشته ایم، این امر سبب ساز خشکی تالابها و رودخانه ها شده که از بستر آن گرد و غبار راهی شهرها و روستاها می شود، زمانی گفتند باید مالچ پاشی شود تا مشکل حل شود، خوب برای همین کار هم که دولت اعتباری تخصیص نداده و توجهی صورت نگرفته تا اشرایط امروز به حد بحرانی رسیده است.

۱۳۹۵/۹/۴

اخبار مرتبط