همه عوارض امواج موبایل و راه های كنترل آن

به گزارش نما؛ لابد شما هم حداقل یکی از کلیپ‌هایی که در آن پخته شدن ذرت و تخم‌مرغ یا آتش گرفتن آلومینیوم یا روشن شدن چراغ بر اثر امواج تلفن‌همراه را دیده‌اید. قطعا دانشمندان تمرکزشان را روی پخت و پز با امواج موبایل نگذاشتند اما درباره گرما و انرژی‌زا بودن امواج گوشی های تلفن همراه و حتی امواج وای فای تحقیقات و مطالعات زیادی انجام داده اند. برآوردها نشان می‌دهد که حدود 6/1میلیارد کاربر در جهان از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند که روز به روز بر این تعداد افزوده می‌شود. به‌علاوه استفاده از اینترنت وای فای، مایکروویو، امواج الکترومغناطیسی برای ارتباطات و... را هم باید به این فهرست اضافه کرد و این یعنی در معرض امواج بی‌شمار بودن هر روزه. اگر شما هم جزو آمار استفاده‌کنندگان از این وسایل هستید با ما همراه باشید.

فقط حرف‌های ضروری
از مکالمات طولانی‌ با تلفن‌همراه پرهیز کنید. مکالمات خود را با تلفن ثابت انجام دهید یا از پیامک استفاده کنید که کم‌خطرتر است. به‌علاوه می‌توانید مکالمات غیرضروری خود را حذف کرده تا علاوه بر دوری از خطرات، بتوانید ته مانده حقوق‌تان را هم پس‌انداز کنید. شاید ملاقات حضوری با دوستان یا ارتباط از طریق ایمیل راه‌های بهتری برای این کار باشند.

تلفن‌همراه را به اتاق‌تان راه ندهید
بارها با این توصیه رو به رو شده‌اید که هنگام خواب باید تلفن‌همراه را خاموش کرده و در جایی دور از محل خواب قرار دهید. اگر تا امروز به این توصیه اهمیت چندانی نمی‌دادید، لازم است این بار کمی بیشتر فکر کنید. برای پیشگیری از مشکلات چشمی، صدمه به مغز، خستگی، سردرد و... قبل از رفتن به تختخواب به تلفن‌همراه‌تان شب بخیر بگویید، آن را خاموش کرده و بیرون از اتاق بگذارید.

پخت و پز با اجاق گاز
برای پخت و پز یا گرم کردن غذاها بهتر است از همان روش‌های قدیمی و کم‌خطرتر استفاده کنید. استفاده از مایکرفر را محدود کرده و وظایف آن را به اجاق گاز یا فر محول کنید.
کودکان را قاطی بازی موبایلی نکنید
استفاده از تلفن‌همراه را برای کودکان بسیار محدود کنید. مسلما کودکی که دائما در حال بازی با تلفن‌همراه است، درمعرض آسیب‌های بیشتری قرار دارد، بنابراین کودکان را به بازی‌های گروهی و تحرک بدنی تشویق کنید و موبایل را از او بگیرید.

با هندزفری خوش‌تیپ‌تر هستید
اگر می‌خواهید با استفاده از تلفن‌همراه تماس بگیرید از هدست و هندزفری استفاده کنید. با این کار خطرات کمتری متوجه شما خواهد بود. اگر فراموش کرده‌اید هدست خود را همراه بیاورید و مجبور هستید از گوشی برای مکالمه استفاد کنید، اجازه دهید تماس برقرار شود، سپس گوشی را به صورت خود نزدیک کنید.

تلفن‌همراه داخل کیف لطفا
تلفن‌همراه‌تان را نزدیک قلب‌تان نگذارید یا دور کمرتان نبندید. با این کار احتمال جذب خطر برای‌تان بیشتر خواهد بود. در منزل هم می‌توانید تلفن‌همراه‌تان را روی پایه مخصوص و در دورترین جای ممکن نسبت به خود و فرزندتان قرار دهید.

به اینترنت معتاد نشوید
مدت استفاده از وای فای را کاهش دهید و از اینترنت گردی‌های غیرضروری پرهیز کنید. به‌علاوه زمانی که به اینترنت نیازی ندارید، مودم را خاموش کنید، چراکه روشن بودن مودم به خودی خود می‌تواند امواج وای فای را منتشر کند.

شما بیشتر درمعرض خطر هستید
اگر باردار هستید یا بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، مغزی، سرطان، ناباروری و... دارید، باید بیش از دیگران به فکر دوری از امواج باشید. لازم است که از تمام روش‌های پیشگیرانه استفاده کنید تا بهبودی‌تان وضعیت بهتری داشته باشد.

تلفن‌همراه برای مواقع ضروری
تلفن‌همراه‌تان را در مواقع غیرضروری و همچنین در مکان‌هایی مثل بیمارستان، پمپ بنزین، مهدکودک و... خاموش کنید. نیازی نیست که در مواقع غیرضروری هم گوشی‌تان روشن باشد. تلفن‌همراه برای مواقع ضروری است نه یک ضرورت برای زندگی.

هرچه دورتر، بهتر
زمانی که تلفن‌همراه‌تان آنتن ندارد یا آنتن ضعیف است، تماس را به زمانی موکول کنید که برقراری ارتباط آسان‌تر است. به‌علاوه هرچه فاصله محل زندگی‌تان از ایستگاه‌های ارتباطی دورتر باشد، بهتر است.

۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط