در گفت‌و‌گو «صبح‌نو» بارییس شبكه تخصصی كودك و نوجوان مطرح شد

ثبت ركورد‌های جدید استقبال مخاطب در ایام اربعین

عکس خبري -ثبت رکورد‌هاي جديد استقبال مخاطب در ايام اربعين

اقبال مخاطب نشان داد كه این اقدام با مقبولیت زیادی همراه بوده است. سیل عظیم مشاركت هایی كه كودكان در برنامه مربوط به خودشان داشتند، تجربه و ركورد جدیدی در میزان استقبال از یك برنامه كودك در شبكه كودك و نوجوان را رقم زد. ان شاا... در سال های آینده هم این تلاش با كیفیت بهتری ادامه پیدا خواهد كرد.

به گرارش نما شبکه‌های مختلف تلویزیونی همه ساله در ایام محرم و صفر ویژه‌برنامه‌های خاصی را در نظر می‌گیرند. حالا دیگر پخش زنده شبکه‌های مختلف تلویزیونی در این ایام تبدیل به یک آیین رسانه‌ای شده است. امسال کانال‌های شبکه کودک و نوجوان(امید، پویا و نهال) هم به گود رقابت اضافه شدند. اتفاقی که در سابقه این شبکه‌ها برای اولین مرتبه صورت می گیرد؛پخش زنده برنامه برای مخاطب کودک و نوجوان از عتبات عالیات. به همین جهت به گفت‌وگو با آقای محمد سرشار رییس شبکه کودک و نوجوان نشستیم. مصاحبه‌ای که در روز اربعین و در شهر کربلا و در نزدیکی حرم امام حسین (ع) انجام گرفت.

به عنوان سؤال اول، درباره اتفاقی توضیح دهید که امسال برای نخستین بار در شبکه تخصصی کودک و نوجوان رخ داد.
امسال اولین سالی است که شبکه‌های پویا و نهال پخش رسمی خودشان را در ایام محرم و صفر تجربه می‌کنند. شبکه امید هم به همین شکل است. البته این شبکه فعلاً دوره پخش آزمایشی خودش را طی می‌کند. به دلیل برنامه‌ریزی صورت گرفته، مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای این دو ماه تدارک دیده شده بودند که بتواند عزای حسینی را به شیوه ویژه‌ای در شبکه کودک و نوجوان و سه کانال تخصصی خودش اقامه کنند. البته بخشی از این برنامه‌ها، تولید مجموعه‌های پویانمایی و نماهنگ‌ها و امثالهم و بخش مهم دیگر هم پوشش زنده مراسم پیاده روی اربعین حسینی بود. به همین منظور هم جمعی از برنامه سازان تلویزیونی و مستندسازان برای تولید برنامه در این حوزه به عراق اعزام شدند و تلاش کردند که این مراسم را به طور ویژه پوشش دهند.

سابقه قبلی هم در این زمینه وجود داشت؟
با پرس و جویی که ما کردیم برای نخستین بار است که در تجربه برنامه سازی تلویزیونی در برنامه‌های کودک و نوجوان به شکل زنده این موضوع پوشش داده می‌شود.
استقبال مخاطبان چطور بود؟
شکر خدا اقبال مخاطب نشان داد که این اقدام با مقبولیت زیادی همراه بوده است. سیل عظیم مشارکت هایی که کودکان در برنامه مربوط به خودشان داشتند، تجربه و رکورد جدیدی در میزان استقبال از یک برنامه کودک در شبکه کودک و نوجوان را رقم زد. ان شاا... در سال های آینده هم این تلاش با کیفیت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد.

روزی چند ساعت برنامه زنده داشتید؟ مخصوصاً در ده روز منتهی به ایام اربعین و پیاده‌روی.
بیشتر پوشش ما به شبکه امید اختصاص داشت. روزانه دست‌کم سه نوبت ارتباط زنده برقرار می‌شد و جمعاً حدود دو ساعت از آنتن را به خودش اختصاص می‌داد. البته این اتفاق با توجه به بازه سنی مخاطبان این شبکه بود که نوجوانان بالای 12 سال را تشکیل می‌دادند. همین طور در یک هفته منتهی به اربعین حسینی هم حدود 30 دقیقه در روز برنامه‌های زنده برای مخاطب 6 تا 12 سال پخش می شد.
درباره بخش مضمونی و محتوایی، این برنامه‌‌ها تدبیر خاصی هم داشت؟ از قبل برنامه‌ریزی خاصی برای این کار صورت گرفته بود؟
تولید هر برنامه‌ای در شبکه کودک و نوجوان بر اساس یک سفارش‌نامه صورت می‌گیرد.
این سفارش‌نامه‌ها هم مبنایشان مبتنی بر یک منظومه تربیتی پشتیبان است که نشان می‌دهد نیازهای ما چیست و می‌خواهیم به کدام سمت حرکت کنیم. برای برنامه‌های کودک و نوجوان هم گروه‌های مربوط سفارش‌نامه‌هایشان را تنظیم کرده بودند.
در ادامه هم این سفارش‌نامه‌ها در اختیار گروه‌های مستندساز و برنامه ساز قرار گرفته بودند. بر مبنای همین سفارش‌نامه‌ها بود که سوژه شناسایی می‌شد، مهمان دعوت می‌شد و برنامه‌سازی صورت می‌گرفت. روحی که در شبکه کودک و نوجوان حکم‌فرماست این گونه است و ما بر مبنای منظومه تربیتی این چنینی سعی می‌کنیم در برنامه‌های زنده هم تولید داشته باشیم و برنامه خود را پیش ببریم. اقتضائات اجرا و کامل‌تر شدن تجربیات میدانی هم به ما کمک می‌کند که این منظومه را بهتر بتوانیم محقق کنیم. البته طبیعی است که این اتفاق برای اولین مرتبه در حال تجربه شدن است. مخاطب استقبال کرده و کار متفاوتی هم هست. امیدواریم در سال های آینده هم به همین نحو ادامه پیدا کند.

احیاناً اتفاق افتاده است که این طرح و برنامه‌ریزی شما از جانب شبکه‌های غیرایرانی دیگر هم مورد الگوبرداری قرار بگیرد؟
ما از روز اول که طراحی کار را شروع کردیم، امیدوار بودیم که بتوانیم دیگر شبکه‌های همسوی کودک و نوجوان در جهان اسلام را هم حمایت و پشتیبانی کنیم.
داخل کار که رفتیم دیدیم به دلیل محدودیت‌های اجرایی و تجربه اول بودن نمی‌توانیم از پس این بار بر بیاییم.
با این حال این نکته را از همان روز مد نظر داشتیم. امیدواریم سال آینده بتوانیم به آن نزدیک‌تر شویم و ظرفیتی را ایجاد کنیم که بقیه شبکه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان در سایر کشورها که با ما همسویی دارند یا علاقه نشان می‌دهند که این واقعه عظیم را پوشش دهند، بتوانند از امکانات ما استفاده کنند و به بلندگوهایی برای این پیام زینبی ایام اربعین تبدیل شوند.

۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط