تظاهرات بومیان آمریكایی با حمل پیام رهبر انقلاب

هزاران نفر از بومیان آمریكایی در روز «شكرگزاری» این كشور با حضور در ایالت ماساچوست نسبت به تضییع حقوقشان و در حالی كه دست نوشته‌هایی از پیام‌های رهبر انقلاب را حمل می‌كردند تظاهرات كردند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، بومیان آمریکا سالهاست که برای حفاظت از هویت خود در مقابل فرهنگ ویرانگر و یکسان‌ساز آمریکایی در حال مقاومت هستند اخیرا جنبش‌های مرتبط با آنها نیز در برخی از ایالات آمریکا فعال شده‌اند که آخرین مورد آن اعتراضات گسترده به ساخت خط لوله انتقال نفت از طریق رودخانه «میسوری» در مریلند بود نکته جالب توجه آن تظاهرات حمل پلاکاردهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد ظلم دولتمردان آمریکا به بومیان این کشور توسط معترضین بود.مضمون این نوشته این است: «هنگامی که شما به تاراج سرزمین‌های بومی ادامه داده و بومیان را سرکوب می‌کنید چگونه به خود جرأت می‌دهید که از آزادی و برابری صحبت کنید.» اما در ادامه این اعتراض‌ها، جمعه بار دیگر هزاران بومی آمریکایی و فعالان مدنی و سیاسی به‌همراه صدها تن از مردم آمریکا به بندر «پلیموث» در ایالت ماساچوست آمدند و در آنجا دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در محلی برگزار شد که اولین بار در سال 1621 میلادی کشتی استعمارگران اروپایی وارد این بندر شده بود.
این تجمع به‌ دعوت سرخپوستان و بومیان آمریکایی و در شمال شرقی آمریکا به نام «اتحادیه سرخپوستان نیوانگلند» برگزار شد. این اتحادیه از سال 1970 تا امروز هرساله روز «شکرگزاری» در آمریکا را روز «عزای عمومی» اعلام کرده‌اند. علت این نامگذاری یادبود کشتار و نسل‌کشی بومیان و حمله غربی‌ها به فرهنگ این مردم است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که به‌روی آنها نوشته شده بود: «جنبش بومیان آمریکایی»، «از بین نرفته‌ایم، ما اینجا هستیم قوی و بیدار»، «همدردی و حمایت سفیدپوستان از بومیان و آزادی آفریقاییان»، «اروپاییان مهاجران غیرقانونی هستند» و «روز ملی عزای عمومی». در این تظاهرات نیز بومیان پلاکاردهایی از پیام مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و غرب را در دستان خود داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «هنگامی که شما به تاراج سرزمین‌های بومی ادامه داده و بومیان را سرکوب می‌کنید چگونه به خود جرأت می‌دهید که از آزادی و برابری صحبت کنید.»
گفتنی است در سال 1621 میلادی استعمارگران اروپایی در حالی که تشنه و گرسنه و در حال مرگ بودند وارد ایالت ماساچوست شدند سرخپوستان منطقه به دستور رئیس ‌قبیله به آنها غذا دادند و پذیرایی کردند اما استعمارگران یکی از خونین‌ترین جنگ‌ها را معروف به جنگ‌های «کینگ فیلیپ» به راه انداختند و پس از کشتن «کینگ فیلیپ» پسر رئیس ‌قبیله سرخپوستان که به آنها غذا و آب داده بود سر وی را روی نیزه گذاشتند و بیش از 20 سال در میدان اداره پست شهر پلیموث نصب کردند.

۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط