امیدوارم تصمیم گیری در نشست اوپك، سیاسی نباشد

وزیر نفت گفت: امیدواریم روح اقتصادی در اجلاس چهارشنبه اوپك، حاكم باشد و نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود تا بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بیژن زنگنه در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 یک سیما با اشاره به اینکه پس فردا نشست اوپک برگزار و فردا مقدمات آن فراهم می شود، افزود: اگر بخواهیم بر مبنای اقتصادی و کسب و کار و تصمیم الجزایر مبنی بر سقف تولید 32 و نیم میلیون بشکه در روز و حداکثر 33 میلیون بشکه درموارد اضطراری برای اوپک عمل کنیم می توانیم به نتیجه برسیم اما اگر اراده سیاسی دراین موضوع دخالت کند تصمیم گیری سخت می شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه به عنوان بنیانگذار اوپک، همکاری قوی با این سازمان داشته ایم تاکید کرد: همیشه در جهت امنیت عرضه و همچنین تقویت اوپک تلاش کرده ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه نهایت همراهی و انصاف را با اوپک داشته ایم، گفت: این در حالی است که کشورمان کمترین وابستگی را به نفت دارد.

زنگنه ادامه داد: کمتر از 7 درصد تولید ناخالص ما مربوط به نفت است و حداکثر 30 درصد بودجه کشورمان از طریق درآمدهای ناشی از فروش نفت و میعانات گازی تامین می شود.

وی افزود: باید توجه کرد که در سال های گذشته برخی از کشورها توانستند تولید خود را بسیار افزایش دهند اما ایران به علت تحریم ها نمی توانست تولید داشته باشد و لیبی و نیجریه هم مشکلاتی داشتند.

زنگنه اضافه کرد: بنابراین برای مدیریت بازار و کاهش تولید، طبیعی است که آن کشورها باید بار بیشتری از کاهش تولید را بگیرند و مسئولیت بیشتر را بپذیرند.

۱۳۹۵/۹/۸

اخبار مرتبط