سعودی‌ها سهم بازار نفت را از دست داده‌اند

یك تحلیل‌گر بازار در خبرگزاری رویترز نوشت: مشكل نفت عربستان حتی با تصمیم مناسب اوپك در اجلاس فردا نیز برطرف نخواهد شد آنها سهم خود را از بازارهای منطقه از دست داده‌اند، نیاز است سیاست نفتی عربستان بازنگری شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، «کلاید راسل» در یادداشتی در خبرگزاری رویترز نوشته است مسأله عربستان بسیار فراتر از تصمیمی است که اوپک می‌خواهد فردا در اجلاس رسمی بگیرد. حتی اگر اوپک بتواند قیمت را افزایش دهد مسأله نفت عربستان جدی است. حدود دو سوم نفت عربستان برای آسیا صادر می‌شود و این کشور در منطقه برای واردات به دو وارکننده عمده چین و هند با مشکلاتی مواجه است.

اگرچه عربستان سعودی حجم صادرات نفت خود به چین و هند را افزایش داده اما به طور ثابت سهم خود را از بازار از دست داده است و این مسأله نگرانی عمیقی را برای این کشور ایجاد می‌کند.

عربستان احتمالاً باید فکری دوباره برای ماندگاری طولانی‌مدت خود از طریق فروش نفت با قرارداد ثابت و با انعطاف بیشتر در قیمت انجام دهد.

در 10 ماهه نخست سال جاری چین 42.2 میلیون تن نفت یعنی معادل 1.03 میلیون بشکه در روز از عربستان وارد کرده است. این مسأله حاکی از افزایش 0.67 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2015 است به عبارتی دیگر صادرات عربستان به چین روند تقریباً ثابتی داشته است اما مسأله این است که میزان واردات کلی چین 13.6 درصد در 10 ماهه نخست امسال افزایش یافته و سهم زیادی از این افزایش را رقبای عربستان به چنگ آورده‌اند.

میزان واردات چین از روسیه رشد 27 درصدی داشته و به 42.83 میلیون تن رسیده است که این رقم بسیار بیشتر از رقم صادرات عربستان است و روسیه را به عنوان یک تأمین‌کننده اصلی چین قرار داده است.

واردات چین از عراق هم رشد 14.7 درصدی داشته و نیز از ایران 15.7 درصد واردات بیشتری انجام داده است همچنین از آنگولا 12.1 درصد و از عمان 8.1 درصد میزان واردات خود را افزایش داده است.

سهم عربستان سعودی از واردات چین 13.7 درصد در 10 ماهه نخست امسال بوده که نسبت به 15.1 درصد سال 2015 کاهش داشته است در حالی که سهم روسیه از 12.6 درصد به 13.7 درصد افزایش یافته است که وضعیت عربستان در قبال واردات چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت آسیا هم مناسب نیست.

بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده توسط تامسون رویترز و بخش تحقیقات کالا، عربستان 830 هزار و 400 بشکه در روز در 10 ماهه نخست امسال به هند صادرات داشته که نسبت به مشابه سال گذشته رشد 6.8 درصدی دارد.

مسأله این است که عراق در 10 ماهه نخست امسال 783 هزار و 900 بشکه در روز به هند صادرات داشته که رشد 24 درصدی را نشان می‌دهد و در این مدت ایران 456 هزار و 400 بشکه در روز با رشد 114.6 درصدی به این کشور صادر کرده است.

در 10 ماهه نخست امسال سهم عربستان سعودی از واردات هند تنها 19.4 درصد بود که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سهم عراق هم 18.3 درصد بوده که رشد 16.1 درصد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و ایران هم 10.6 درصد میزان صادرات خود را به هند افزایش داده است.

نگارنده با بیان اینکه آرامکو لازم است استراتژی خود را درباره فروش نفت تغییر دهد، نوشته است بدیهی است که عربستان با سهم بازار مشکل زیادی پیدا کرده است به ویژه با دو واردکننده عمده منطقه آسیا یعنی چین و هند؛ اما این سؤال بزرگی است که عربستان در قبال این موضوع چه کار می‌تواند انجام دهد.

زمان آن رسیده است که آرامکو شرکت دولتی عربستان یک بازنگری کلی درباره اینکه چگونه بازار و فروش نفت خام را ادامه دهد باید داشته باشد. ظاهراً رقبای اصلی عربستان سعودی به ویژه روسیه انعطاف‌پذیرتر بوده‌اند یا شاید هم آرامکو باید ببیند که چرا چین تمایل بیشتری برای خرید در حجم بالا از همسایه شمالی خود داشته است.

به هر روی مهم نیست که فردا در اجلاس اوپک چه اتفاقی می‌افتد. عربستان سعودی احتمالاً برای بقای خود در بازار و کسب سهم مورد نیاز خود در بین واردکنندگان اصلی آسیا چالش داشته باشد.

این مسأله سخت است که رفتارهای طولانی‌مدت سریع عوض شوند اما ظاهراً بازاریابی عربستان و سیستم قیمت‌گذاری طوری عمل می‌کند که به نفع آنها نیست به ویژه در جهانی که خریداران الان با گزینه‌های زیادی درباره عرضه نفت مواجه هستند.

۱۳۹۵/۹/۹

اخبار مرتبط