بندر تجاری جدید در گلستان احداث می شود

بندر تجاری خواجه نفس در ضلع شرقی بندر تركمن با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، اللهیار اسعدی مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا گفت : به منظور راه اندازی دوباره ترددهای دریانوردی تجاری در استان گلستان به دنبال جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه خواجه نفس هستیم.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه بندر تجاری خواجه نفس واقع در ضلع شرقی بندر ترکمن در سال 85 از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی مطرح شد، بیان کرد: با آنکه پسروی آب در این بندر شدید بود اما مانع توقف این پروژه نشد لذا می توان علت اصلی توقف این پروژه را کنارگیری و حضور نداشتن سرمایه گذاربخش خصوصی در این طرح دانست.

وی با تاکید بر اینکه سال 90 سرمایه گذار این پروژه تغییر کرد که همین سرمایه گذار در حال طی کردن مراحل تمدید مجوز برای ساخت بندر تجاری خواجه نفس است، افزود: با توجه به پسروی آب خلیج گرگان، طرح قدیمی ساخت بندر خواجه نفس که در سال 85 تهیه شده بود نیز باید مطابق با شرایط جدید و در مکان دیگری تغییر کند.

به گفته اسعدی، با احداث 5.5 کیلومتر کانال ایمنی دریایی با عمق پنج متر که دارای قابلیت کشتیرانی باشد می توان بندر تجاری خواجه نفس را راه اندازی کرد.
وی با بیان اینکه برخی تجهیزات اولیه شامل شمع کوبی و احداث موج شکن در مکان ساخت بندر تجاری خواجه نفس در گذشته ایجاد شده است، اظهار داشت: اعتبارات لازم برای ساخت این بندر تجاری را سرمایه گذار بخش خصوصی تامین خواهد کرد.


ضرورت اقدام ملی برای احیای خلیج گرگان

وی در ادامه به خشکی خلیج گرگان در سالهای اخیر و ضرورت احیای هر چه سریعتر آن اشاره کرد و گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر باید به نقش روان آب های جاری به حوزه آبریز خزر اهمیت ویژه ای قائل شوند تا به این ترتیب به تدریج روند کاهشی حق آبه خزر متوقف شود.

وی اظهار داشت: همزمان با پسروی آب دریای خزر، خلیج گرگان که توسط شریان های حیاتی که در جنوب شرق دریای خزر به آن متصل می شود، دچار آسیب شده است.

این مقام مسئول در استان گلستان تصریح کرد: کانال خوزینی واقع در غرب شبه جزیره آشوراده به طور کامل مسدود شده است.

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: کانال های چپاقلی و چهارپایه با عمق کمتر از 70 سانتی متر به حیات خلیج کمک اندکی می کند که این امر با رشد گیاهان دریایی باعث شده تبادل آب دریای خزر به کندی صورت گیرد و فقط در مواقع طوفانی که امواج به سمت ساحل هجوم می آورند حجم قابل توجهی از آب دریا از طریق این کانال ها وارد خلیج می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای احیای خلیج گرگان باید اقدامات ملی با تخصیص اعتبارات کلان و با سرعت بیشتری صورت گیرد.

۱۳۹۵/۹/۹

اخبار مرتبط