شركت ایرانی برنده مناقصه انتقال آب نیجریه

یك شركت پیمانكاری ایرانی در رقابت با 100 پیمانكار بین المللی برنده مناقصه طرح آبرسانی در نیجریه شد.

به گزارش نما ، ناصر ترکش دوز، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت: این شرکت برنده مناقصه طرح تأمین و انتقال آب منطقه بزرگی از نیجریه به عنوان اُسُون شد.

وی با بیان اینکه مهاب قدس در مرحله نخست این مناقصه با 100 شرکت بزرگ بین المللی رقابت کرد افزود: در مرحله دوم، ایران جزء هشت شرکت فهرست کوتاه این مناقصه قرار گرفت و در نهایت با بررسی محاسبات و اطلاعات مورد نیاز این طرح در مرحله نهایی برنده مناقصه شد.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس بزرگترین دستاورد این مناقصه را برنده شدن یک شرکت ایرانی در میان شرکت های صاحب نام دنیا عنوان کرد و گفت: در فهرست کوتاه نهایی شرکتهایی از کشور آمریکا ، انگلیس ، ترکیه ، ایران ، پاکستان ،فرانسه مصر ،تونس و چند شرکت از نیجریه حضور داشتند.

مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با بیان اینکه فاینانس این طرح برعهده بانک توسعه اسلامی است تصریح کرد : این طرح قرار است طی دو سال اجرایی شود و شرکت مهاب قدس علاوه بر طراحی وظیفه نظارت بر اجرا را نیز بر عهده دارد .

وی افزود : کل ارز آوری حاصل از طراحی و اجرای این طرح طی دو سال آینده حداقل شش تا هفت میلیون دلار است که با افزایش طول مدت اجرا قابل افزایش است .

ترکش دوز با بیان اینکه طرح انتقال اب در نیجریه ، شامل تأمین و انتقال آب است افزود: در این طرح آب از مسافتی حدود 40 تا 50 کیلومتری منتقل و در مخازنی که برای همین منظور احداث می شود برای تامین آب منطقه بزرگی به نام اُسُون تأمین ذخیره می شود.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح را زمینه سازی برای حضور مشاوران ایرانی در اجرای این طرح عنوان کرد و گفت : شرکت مهاب قدس با عهده دار شدن طراحی و اجرای این طرح می تواند در انتخاب پیمانکار با تجربه ایرانی برای اجرای این طرح نقش آفرین باشد .

وی با بیان اینکه حدود 2 هزار مهندس نخبه در شرکت مهاب قدس مشغول به کار هستند که حدود 10 تا 20 درصد انان درگیر طرح های خارجی هستندگفت: شرکت مهاب قدس امسال به عنوان صادرکننده برتر از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد و این نخستین بار است که شرکت های مشاوره به عنوان صادرکننده برتر انتخاب می شوند.

مدیرعامل شرکت مهاب قدس خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در حوزه فعالیت وزارت نیرو است.
ترکش دوز با اشاره به اینکه شرکت مهاب قدس تاکنون در 50 مناقصه در 28 کشور شرکت کرده است گفت: مهاب قدس تاکنون در 30 مناقصه موفق شده است و هم اکنون 15 طرح در دست اجرا دارد که از جمله می توان به طراحی هفت سد در کشور عمان اشاره کرد که روند اجرایی انها در حال پیگیری است.

ترکش دوز طرح انتقال آبی در سریلانکا را یکی دیگر از طرحهای خارجی مهم مهاب قدس عنوان کرد و افزود: در این طرح ضمن انتقال آب از یک حوضه آبی به حوضه دیگر با استفاده از اختلاف ارتفاع حدود 500 متری برق تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این طرح، شفتی به ارتفاع 500 متر احداث می شود که در دنیا بی نظیر است که مشاور و ناظر طرح مهاب قدس و همچنین پیمانکار آن شرکت فرآب است.

ترکش دوز درباره سد و نیروگاه برق آبی که شرکت "سان هایدرو" چین در سریلانکا برنده شده است گفت: دولت سریلانکا در این طرح نیز مهاب قدس را به عنوان مهندس مشاور و ناظر کیفی این طرح انتخاب کرده است.

وی با اشاره به فعالیت 35 ساله این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: مهاب قدس حدود 2 هزار طرح که عمده آنها در زمینه آب و برق، سدسازی، توسعه نیروگاه های برقآبی، طرح آب و فاضلاب، آبیاری و زهکشی و مطالعات یکپارچه آب بوده است طراحی کرده که بیشتر آنها در داخل کشور اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: علاوه بر طرح های آب و برق، این شرکت در اجرای طرح های بزرگی مانند بزرگراه حرم تا حرم، خط 2 متروی کرج، خط 7 متروی تهران و خط 2 متروی شیراز نیز حضور دارد.

وی مهمترین و بزرگترین طرحی که این شرکت در کشور اجرا کرده است را سد کارون3 اعلام کرد و افزود: اخیراً نیز که کمیسیون بین المللی سدسازان جهان و انجمن مهندسین آمریکا و چین، مهاب قدس را به عنوان بهترین سازنده سد در 30 سال اخیر انتخاب کردند که نمونه آن سد کارون3 است.

ترکش دوز با اشاره به حضور این شرکت ایرانی در طراحی طرح های بین المللی گفت: این شرکت در مناقصه سد تاربِلا در پاکستان که هیئت بانک جهانی فاینانس آن را قبول کرده است نیز حضور دارد.

وی اضافه کرد: این طرح بزرگترین سد جهان از نظر حجم مخزن با ظرفیت 40 میلیارد مترمکعب است که شرایط آن حضور شرکت ها با کنسرسیوم شرکت های دیگر بوده است پنج گروه از شرکت های مطرح دنیا در این مناقصه حضور یافته اند و از ایران نیز شرکت مهاب قدس حضور دارد که در مرحله دوم در رتبه سه قرار گرفته که امیدواریم برنده این مناقصه هم باشیم.

وی همچنین از حضور این شرکت در طراح های دیگر بین المللی خبر داد وافزود: بلندترین سد خاکی دنیا که قرار است در هند ساخته شود و مهندس مشاور آن شرکت هِچ ِکانادا است این شرکت از مهاب قدس نیز به عنوان مهندس مشاور طرح دعوت کرده است.

ترکش دوز همچنین گفت: شرکت "روس هایدرو" روسیه نیز برنده مناقصه چند سد و نیروگاه بزرگ در چین است که از مهاب قدس به عنوان مشاور و طراح طرح دعوت به همکاری کرده است.

۱۳۹۵/۹/۹

اخبار مرتبط