كشف بزرگترین گسل زمین در اقیانوس آرام

دانشمندان به تازگی بزرگ ترین گسلی را كه تا به امروز بر روی زمین پیدا شده است، كشف كرده اند. این گسل كه در منطقه بدنام “حلقه آتش” واقع است، توجه بسیاری را به خود جلب كرده است.

به گزارش نما به نقل از کلیک، به تازگی برای نخستین بار دانشمندان کشف بزرگ ترین گسل شناخته شده بر روی زمین را تایید کرده اند. این گسل می تواند توضیح دهد که چگونه یک چاله عظیم با عمق 7٫2 کیلومتر در کف اقیانوس آرام شکل گرفته است!

این صفحه گسل عظیم که در دریای باندا در اندونزی شرقی پیدا شده و درست از میان حلقه آتش می گذرد، اهمیت ویژه ای در مطالعات زمین شناسی خواهد داشت. حلقه آتش منطقه ای قابل انفجار است که موجب بروز 90 درصد از زمین لرزه های جهان بوده و 75 درصد از تمام انفجارهای آتشفشانی سراسر دنیا را از ان خود کرده است و به همین دلیل شهرت بدی دارد.

به مدت یک قرن، دانشمندان درباره Weber Deep اطلاع داشتند. این پدیده طبیعی در واقع یک شکاف عظیم مخفی شده در نزدیکی جزایر مالوکو در کشور اندونزی است که عمیق ترین نقطه زمین را در اقیانوس آرام در خود جای داده است.

اما تا به امروز هیچ کس نتوانسته است که بفهمد این پدیده چگونه و در اثر چه چیزی اتفاق افتاده است.

زمین شناسان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و دانشگاه سلطنتی هالووی لندن نقشه هایی را از طبقه دریایی منطقه دریای باندا در اقیانوس آرام بررسی کرده اند. این دانشمندان متوجه شدند که صخره های موجود در کف دریا دارای تعداد بسیار زیادی شکاف موازی و مستقیم بودند!

شبیه سازی های صورت گرفته از کف دریا پیشنهاد کرد که یک تکه از پوسته سخت که اندازه آن از کشور بلژیک هم بزرگ تر است، توسط یک شکاف عظیم الجثه یا یک گسل مورد خراش واقع شده است. به عبارت درست تر، دانشمندان معتقد هستند که این خراش ها، به خاطر ایجاد یک شکاف یا گسل در این منطقه ایجاد به وجود آمده اند. این اتفاق در صفحات اقیانوسی رخ داده و موجب ایجاد یک فرورفتگی عمیق در صفحه اقیانوسی شده است.

فعالیتی که در پشت بزرگ ترین گسل شناخته شده در زمین صورت می گیرد، همان چیزی است که دانشمند نام آن را “شکاف باندا” (Banda Detachment) گذاشته اند.



وقتی یک گسل در پوسته زمین شکل می گیرد، دو ویژگی مهم و اصلی را موجب می شود:

1- یک صفحه گسل، که در واقع رویه مسطح از یک گسل است

2- یک خط گسل، که محل تلاقی صفحه گسل با رویه زمین است

شبیه سازی های گروه نشان داده اند که صفحه گسل “شکاف باندا” در زمان شکاف برداشتن کف دریا، در منطقه ای به مساحت 60000 کیلومتر مربع گسترده بوده است.

یکی از پژوهشگران این تیم به نام گوردون لیستر از دانشگاه ملی استرالیا گفته است: ما بحث خوبی در مورد وجود این گسل به نام شکاف باندا داشتیم. این نتیجه گیری براساس داده های به دست آمده از باریمتری یا همان توپوگرافی از کف دریا، و همچنین دانش زمین شناسی از منطقه مورد نظر صادر شده است.

اما با وجود تمام توضیحاتی که دانشمندان درباره شواهد و قراین در دست داشتند، تا پیش از این که شواهد آن را با چشم خودشان ندیده بودند، چیزی از وجود چنین شکاف غول پیکری در این منطقه نگفته بودند. دانشمندان وقتی در این منطقه از شرق اندونزی در اقیانوس آرام دریانوردی کردند، متوجه شکل های دائمی خاصی در آب دریا شدند که به واسطه صفحه گسل شکاف باندا به وجود آمده بود.

جاناتان پاونال، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی استرالیا گفته است: من از دیدن صفحه گسلی که به طور تئوری می دانستیم در آن جا قرار دارد، شوکه شدم! این فقط یک تصویر بر روی صفحه نمایش کامپیوترم نبود! بلکه یک صفحه عظیم در میان امواج اقیانوس در مقابل چشم ما قرار داشت! این کشف کمک بزرگی به توضیح چگونگی کل گیری یکی از عمیق ترین شکاف های زمین در دل دریا خواهد کرد.

تیم تحقیقاتی معتقد است که این واقعیت که شکاف عمیق وبر درست در جایی که شکاف باندا شکل گرفته است، قرار دارد می تواند به دانشمندان کمک کند تا چگونگی شکل گیری آن را کشف کنند.

پاونال در ادامه اذعان داشته بود: پژوهش فعلی ما به این نتیجه رسیده است که یک چاله بزرگ به عمق حدودی 7 کبلومتر درست در زیر دریای باندا در اندونزی شرقی وجود دارد که توسط انبساط در طول پدیده ای تشکیل شده است که می تواند بزرگ ترین صفحه گسلی شناخته شده در جهان باشد؛ همان طور که تا این لحظه، بزرگ ترین صفحه گسلی کشف شده در جهان است.

همچنین این مطالعات کمک زیادی به زمین شناسان کرد تا بتوانند حرکات یکی از مهم ترین مناطق دارای حرکات زمین ساختی و پوسته های زمین در جهان را پیش بینی کنند. این منطقه که همان حلقه آتش نام دارد، یک صفحه با طول 40000 کیلومتر است که بیش از 452 آتشفشان است که حدود 75 درصد از آتشفشان های تمام دنیا را تشکیل می دهد.

پاونال در پایان اشاره کرد که: در منطقه ای که خطر بسیار بالایی برای تسونامی وجود دارد، افزایش دانش درباره گسل های عظیم و عمده مانند شکاف باندا که ممکن است موجب بروز زمین لرزه های بزرگ در زمان لغزیدن خود شود، برای این که بتوانیم به طور مناسب این حرکات را بررسی کنیم، ضروری است.

۱۳۹۵/۹/۱۰

اخبار مرتبط