محبی نیا، در گفتگو با نما:

بودجه گرفتار ناهماهنگی و ناموزونی شده است/ دامنه بودجه هرسال كوتاهتر می‏شود

عکس خبري - بودجه گرفتار ناهماهنگي و ناموزوني شده است/ دامنه بودجه هرسال کوتاهتر مي‏شود

عضو كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: افرادی از كمیسیون‏‏های دیگر وارد كمیسیون تلفیق شده‎اند كه به دنبال این هستند تا بخشی از بودجه را بكنند و برای وزرات خانه متناسب با خودشان ببرند.

جهانبخش محبی نیا، نماینده مردم تکاب و شاهین دژ و میاندوآب و در گفتگو با خبرنگار نما، با بیان این مطلب بودجه ما سالیان سال است گرفتار ناهماهنگی و ناموزونی است، گفت: تمام نگاه دولت و پارلمان در بودجه نگاه هزینه‎ای است و در پیشنهاد اکثر وزرا شاهد هستیم که پیشنهادها اکثرا به دولت این است که دولت سرمایه در اختیار آنها در جهت تکمیل پروژه‎ها قرار دهد.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب در حوزه دولت ساختاری به نام سازمان مدیریت و برنامه نویسی وجود دارد، افزود: این سازمان در جهت صیانت از نظام‎های پایدار درآمدی و سوق دادن بودجه به مسائل عمرانی اقتصادی و بخش‎های ارزش افزوده است اما در متاسفانه در مجلس چنین سازمانی وجود ندارد.



نماینده مردم تکاب در خانه ملت اظهار داشت: کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات باید متولی بررسی بودجه و جمع بندی آن باشد اما چند سالی است که دچار نقصی شده و در سالیان اخیر این نقض بجای این که کمتر شود بیشتر نیز شده است.





وی خارج کردن بررسی بودجه سالیانه را از کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات را مهمترین نقص مجلس برشمرد و اذعان داشت: در حال حاضر بودجه سالیانه کشور در کمیسیون تلفیق بررسی می‏شود و افرادی از کمیسیون‏‏های دیگر وارد کمیسیون تلفیق شده‎اند که به دنبال این هستند تا بخشی از بودجه را بکنند و برای وزرات خانه متناسب با خودشان ببرند با این وضعیت به هیچ وجه شاهد بودجه‎ای که پیامدهای صرف اقتصادی که متوجه بهره وری و خلق ارزش افزوده که بتواند نیازهای اساسی کشور را برطرف کند، نخواهیم بود.



محبی‎نیا تصریح کرد: سالیانی است روند بودجه مسیر معیوبی را طی می‌کند و دامن بودجه هرسال کوتاهتر از سال قبل می‌شود.



وی در ادامه در خصوص ورود هزینه های نفت در بودجه، گفت:دانش فنی ما در حوزه نفت ضعیف می‎باشد و در مبحث خام فروشی نگاه‎ها، نگاه‎های هزینه‎ای است و خبری در دست داریم نفت سالیان قبل به فروش رفته و درآمد نفت در بودجه سال جاری ترزیق نخواهد شد.



نماینده تکاب در خانه ملت، مطهر کردن بودجه را از واجب واجبات برشمرد و گفت: بخش‎ها و سازمان‎هایی در کشور وجود دارند که خود را آویزان بودجه کرده‎اند و هر ساله مبالغی از بودجه کسب می‎کنند و می‎بایست راه این سازمان‎ها و نهادها که از دولت هزینه های خود را ارتزاق می کنند را بست.

وی با تأکید بر این مطلب که بودجه در حال حاضر از مرز یک تریلیون تومان گذشته است، گفت: گذشتن بودجه از مرز یک تریلیون تومان علامت و نشانه بسیار خطرناکی است اما نمی‎دانم چرا برخی متاسفانه به این امر افتخار می‏کنند.

محبی‎نیا بروز و ظهور قاچاق در کشور را دلیل کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: تضعیف ارزش پول ملی مردم را فقیرتر و باعث می‌شود تا قاچاق در کشور وسعت یابد و امروز کسی نیست که به این موضوعات در علم اقتصاد بپردازد.

عضو کمیسیون در خاتمه برنامه بودجه و محاسبات مجلس رها سازی در عرصه ارز، شتاب‏های غیر منصافانه و اقتصادی در حوزه ارز، را دلایل افزایش مریض گونه‎ اقتصاد کشور بر شمرد که این اقتصاد بیمار به سادگی درمان نخواهد شد.

۱۳۹۵/۹/۲۳

اخبار مرتبط