آیا به واكسن آنفلوآنزا آلرژی دارید؟

واكنش های آلرژیك به واكسن های آنفلوآنزا نادر هستند، اما احتمال رخ دادن آنها وجود دارد. با این وجود، آگاهی از تفاوت بین یك واكنش آلرژیك واقعی و یك عارضه جانبی مهم است.

به گزارش نما؛ واکسن های آنفلوآنزا تقریبا برای استفاده همه توصیه شده اند. این واکسن ها بی نقص نیستند، اما بهترین سد محافظ در برابر آنفلوآنزا را ایجاد می کنند که یک بیماری جدی است و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشد. افراد بسیاری هستند که در برابر استفاده از واکسن آنفلوآنزا مقاومت می کنند. دلایل این مساله از اعتقاد به موثر نبودن واکسن تا نگرانی درباره واکنش های احتمالی بدن را شامل می شوند.

آیا به واکسن آنفلوانزا آلرژی دارید؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "وری ول"، واکنش های آلرژیک به واکسن های آنفلوآنزا نادر هستند، اما احتمال رخ دادن آنها وجود دارد. با این وجود، آگاهی از تفاوت بین یک واکنش آلرژیک واقعی و یک عارضه جانبی مهم است. برخی عوارض جانبی ناشی از واکسن آنفلوآنزا شایع هستند، در شرایطی که برخی دیگر این گونه نیستند. عوارض جانبی به طور معمول شما را از تزریق واکسن آنفلوآنزا در آینده محروم نمی سازند، اما یک واکنش آلرژیک واقعی این گونه خواهد بود.

عوارض جانبی شایع

بسیاری از مردم واکنش هایی خفیف به تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند. تزریق این واکسن می تواند اندکی دردناک باشد، اما از دیگر عوارض جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد در محل تزریق و عضلات اطراف آن

تب خفیف

دردهای خفیف بدن


اگر واکسن آنفلوآنزا را در قالب اسپری بینی دریافت کرده اید عوارض جانبی می توانند شامل:

آبریزش بینی

خس خس (افراد مبتلا به آسم یا سابقه خس خس در شش ماه گذشته نباید اسپری بینی استفاده کنند)

سردرد

استفراغ

تب




نشانه های واکنش آلرژیک

واکنش های آلرژیک واقعی به واکسن های آنفلوآنزا بسیار نادر هستند. اما از آنجایی که احتمال وقوع این واکنش ها وجود دارد آگاهی از این که باید مراقب چه چیزی باشید، مهم است.

یک واکنش آلرژیک شدید موجب شکل گیری نشانه های زیر می شود:

اشکال در تنفس

تورم صورت، لب یا زبان

ظهور راش یا کهیر در کل بدن

سرگیجه

افت فشار خون

یک راش کوچک در محل تزریق واکسن به عنوان واکنش آلرژیک شدید در نظر گرفته نمی شود.

درد در محل تزریق یا عضلات اطراف محل تزریق واکسن آنفلوآنزا عادی است و طی یک یا دو روز برطرف می شود. با این وجود، برخی افراد ممکن است درد شدید در عضله ای که واکسن تزیق شده است را تجربه کنند و در حرکت دادن دست خود دچار مشکل شوند. اگر این شرایط رخ داد، به پزشک مراجعه کنید. اگرچه این دلیلی نیست که از تزریق واکسن آنفلوآنزا در آینده پرهیز کنید، اما واکنشی است که باید درباره آن با پزشک صحبت کرد.

عوارض جانبی جدی دیگر

اگر حتی یک واکنش آلرژیک واقعی به مواد داخل واکسن آنفلوآنزا نداشته باشید، ممکن است واکنشی را تجربه کنید که به اندازه کافی جدی باشد تا از تزریق واکسن در آینده جلوگیری کند.

سندرم گیلن باره (GBS) یک اختلال خود ایمنی است که می تواند گاهی اوقات به واسطه تزریق واکسن آنفلوآنزا شکل بگیرد. این شرایط بسیار نادر است و بیشتر پس از یک بیماری تنفسی یا گوارشی رخ می دهد تا پس از استفاده از واکسن آنفلوآنزا. سندرم گیلن باره به طور معمول با ضعف و سوزن سوزن شدن در کف پا یا کل پاها آغاز می شود.

ضعف و فلج اغلب در بدن گسترش می یابد. در موارد شدید ممکن است در تنفس یا عملکرد اندام های دیگر نیز اختلال ایجاد کند. نرخ پیشرفت این شرایط متفاوت است، اما بیشتر مردم بدترین نشانه ها را دو تا سه هفته پس از آغاز تجربه می کنند. اکثر قریب به اتفاق افراد مبتلا به سندرم گیلن باره به طور کامل بهبود می یابند، اما برخی ضعف دائمی را تجربه می کنند و گاهی اوقات می تواند کشنده نیز باشد.

امروزه، نرخ ابتلا به سندرم گیلن باره بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده برابر است. با این وجود، به واسطه احتمال ارتباط بین تزریق واکسن و ابتلا به این سندرم افرادی که طی شش هفته پس از دریافت واکسن به سندرم گیلن باره مبتلا شده اند نباید دیگر از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.

برخی نگرانی ها درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا توسط افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند نیز وجود دارد. بیشتر واکسن های آنفلوآنزا مبتنی بر تخم مرغ هستند و در گذشته توصیه شده بود افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند از تزریق آنها پرهیز کنند. با این وجود، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) بیان کرده است تقریبا هر فردی که به تخم مرغ آلرژی دارد نیز می تواند در برابر آنفلوآنزا واکسینه شود. بیشتر واکسن ها و اسپری های بینی آنفلوآنزا با استفاده از فناوری مبتنی بر تخم مرغ تولید می شوند. به همین دلیل، آنها حاوی مقدار کمی از پروتئین های تخم مرغ مانند اووالبومین هستند. با این وجود، مطالعات نشان داده اند، واکنش های آلرژیک شدید به واکسن آنفلوآنزا در میان افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، بعید است.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط