اظهارات پوتین در نشست خبری سالانه

عکس خبري -اظهارات پوتين در نشست خبري سالانه

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه ضمن توصیف كردن آزادسازی «حلب» به عنوان گام مهمی در بازگشت ثبات به سوریه، از تداوم اقدامات برای برقراری آتش‌بس سراسری و مذاكرات با تمام طرف‌های درگیر جهت حصول توافق صلح پایدار خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد آزادسازی «حلب» از دست عناصر تکفیری افراطی، گام مهمی در عادی‌سازی اوضاع در سوریه و منطقه است.

پوتین که در نشست خبری سالانه (2016) صحبت می‌کرد، از تداوم اقدامات برای برقراری آتش‌بس سراسری و مذاکرات با تمام طرف‌های درگیر در سوریه جهت دستیابی به توافق صلح پایدار در این کشور خبر داد.

وی با اشاره به خروج تمامی عناصر تروریست و مسلح از حلب، بصورت رسمی تاکید کرد عملیات نظامی در این شهر به پایان رسیده است.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش درباره حادثه تروریستی قتل «آندری کارلوف» سفیر این کشور در ترکیه گفت هنوز نمی‌دانند چه گروهی درپس قضیه بوده و تحقیقات درباره آن ادامه دارد.

پوتین همچنین تاکید کرد روسیه اکنون از هر دوره دیگری قوی‌تر شده و ایالات متحده آمریکا را تهدیدی برای خود حساب نمی‌کند.

وی با اشاره به واکنش توییتری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به دستور خود برای تقویت توان هسته‌ای، گفت این درخواست ترامپ برای نوسازی برنامه اتمی آمریکا چیز عجیبی نیست اما روسیه هیچگاه وارد رقابت تسلیحاتی با آمریکا نخواهد شد.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره سرنوشت همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه حول موضوعات منطقه‌ای و راهکاری برای بحران سوریه، گفت: تخلیه 100هزار نفر از حلب، بزرگترین عملیات انسانی در جهان بوده و این اتفاق بدون نیروهای ایران، ملت ایران، رئیس جمهور سوریه و رئیس جمهور ترکیه رخ نمی‌داد.

پوتین درباره حوادث اخیری که میان ترکیه و روسیه پیش آمده از جمله قتل سفیر روسیه در آنکارا و ساقط شدن جنگنده سوخو24 نیز تصریح کرد قتل سفیر با هدف تخریب روابط ترکیه و روسیه بوده و دولت ترکیه نیز مسئول منهدم شدن جنگنده روسیه نیست اما همواره احتمال وقوع خرابکاری‌هایی وجود دارد. لکن هیچکدام از این اتفاقات دیگر باعث برهم خوردن روابط دوجانبه نخواهد شد.

۱۳۹۵/۱۰/۳

اخبار مرتبط