قیمت نفت كاهش یافت

قیمت نفت در میان حجم كم مبادلات آسیایی در آستانه كریسمس و تعطیلات سال نوی میلادی و تلاش تاجران برای برداشت سود از افزایش های دیروز كاهش یافت و بشكه‌ای ۵۴.۷۲ دلار فروخته شد.

به گزارش نما ، خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز نوشت: قیمت نفت در روز جمعه در میان حجم کم مبادلات آسیایی در آستانه کریسمس و تعطیلات سال نوی میلادی و از آنجایی که تاجران سعی کردند تا از افزایش های روز گذشته سود ببرند، کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 33 سنت کاهش 54.72 دلار فروخته شد. این شاخص نفتی روز گذشته 1.1 درصد رشد قیمتی را ثبت کرده بود.

نفت خام آمریکا نیز با 38 سنت کاهش 52.57 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز روز گذشته 0.9 درصد افزایش قیمت داشت.

جاناتان برت، تحلیلگر بازار نفت در این رابطه گفت: «بعد از افزایش‌های دیگر، تاحدی شناسایی و برداشت سود وجود دارد. همچنین قیمت نفت به علت تقویت دلار تضعیف شده است.»

«اما در مجموع، حقیقت این است که دلار و کالاهای اساسی در حال افزایش است به شما می‌گوید که یا تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش یافته یا نیاز به عرضه بیشتر است.»

ارزش دلار امروز ثابت ماند اما چندان از بالاترین رقم 14 سال گذشته فاصله نگرفته است. افزایش ارزش دلار، قیمت کالاهای اساسی را برای مالکان دیگر ارزها گران تر می سازد.

قیمت نفت در محدوده بالاترین سطح از نیمه سال 2015 تاکنون در حال معامله است و این افزایش ناشی از توافق اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی برای کاهش تولید تقریبا روزانه 1.8 میلیون بشکه از ابتدای ماه ژانویه است.

برت پیش بینی می کند قیمت نفت آمریکا در سه ماه نخست سال آینده به حدود 60 دلار و نفت برنت در همین مدت به 62 تا 63 دلار برسد.

موسسه مشاوراتی پوتن اند پارتنرز در یادداشتی در روز پنج شنبه نوشت این کاهش تولید با نخستین فروش نفت ذخایر راهبردی آمریکا در ماه ژانویه همزمان شده است. «اگر تمامی فروش برنامه ریزی شده انجام شود، ذخایر راهبری آمریکا در سال های 2017 تا 2025 حدود 190 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.» حجم کنونی ذخایر آمریکا 695 میلیون بشکه است.

پوتند ادامه داد هرچند این حجم اندک است اما «دولت آمریکا این نفت را زمانی به بازار اضافه می کند که اوپک در تلاش است تا آن را از بازار خارج کند.»

۱۳۹۵/۱۰/۳

اخبار مرتبط