گزارش اختصاصی نما از اختتامیه جایزه ادبی جلال:

زندگی سردار همدانی كتاب برتر مستند نگاری /جایزه ویژه برای روایت مظلومیت شیعیان عراقی

عکس خبري - زندگي سردار همداني کتاب برتر مستند نگاري /جايزه ويژه براي روايت مظلوميت شيعيان عراقي

برگزیدگان نهایی نهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد .

این دوره از جشنواره ادبی جلال که در بخش های رمان ،داستان کوتاه و بلند ،مستند نگاری و بخش ویژه افغانستان برگزار شد ، رمان «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی به عنوان اثر برگزیده در بخش رمان معرفی شدند.
محمدرضا بایرامی در گفتگو با خبرنگار نما گفت: رمان «لم‌یزرع» سعی کرده به نوعی مظلومیت شیعیان عراقی در طول هشت سال دفاع مقدس را نیز به تصویر بکشد.
شیعیانی که اگر در جنگ حضور داشتند ناچار از فشار حزب بعث بوده و اگر حضور نداشته‌اند نیز زندگی و عرصه چنان بر آنها تنگ می‌شده که توان فکری و جسمی برای زندگی باقی نمی‌مانده است.لم‌یزرع با چنین موضوعی به سراغ ماجرای کشتار شیعیان منطقه دجیل در عراق رفته است.
شیعیانی که به خاطر سوءقصد و ترور ناکام صدام در روستایشان و نه توسط خودشان حتی، حزب بعث تمامی خانه و کاشانه و زمین‌های کشاورزی‌شان را نابود می‌کند.
این نویسنده برترجایزه جلال تصریح کرد: راوی اصلی رمان سربازی جوان با نام سعدون است که از شیعیان دخیل است و دلباخته احلی دختری از اهل سنت این منطقه است و سنت‌های قبیله‌ای اجازه وصلت به آنها نمی‌دهد.
سعدون در بن بست این رویداد تصمیم می‌گیرد داوطلبانه عازم جبهه شود و این آغاز فرجامی عجیب برای اوست، فرجامی که برخلاف تصورش نه در جبهه که در زادگاهش که از آن فراری شده رقم می‌خورد.
در بخش مستندنگاری دو کتاب «پیغام ماهیها که خاطرات و زندگینامه سردار همدانی است و «ر» به صورت مشترک شایسته تقدیر شدند.
گلعلی بابایی نویسنده کتاب پیغام ماهی ها در مصاحبه با خبرنگارنما : پیغام ماهی‌ها کتابی ۵۱۲ صفحه‌ای است که در ۴۲ فصل به بررسی سرگذشت‌ نامه استاد جنگ‌های نامتقارن محور مقاومت و فرمانده پیشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) پرداخته است. در این کتاب با استفاده از مصاحبه‌های حسین بهزاد از نویسندگان با سابقه ادبیات مقاومت با شهید همدانی فصول ابتدایی کتاب به بررسی زندگی این شهید در دوران کودکی، سال های مبارزه با رژیم پهلوی، حضور در روزهای سخت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تاسیس سپاه پاسداران و عضویت در سپاه استان همدان و نبردهای داخلی جبهه کردستان پرداخته شده است و بعد از آن در ادامه به سراغ ماجراهای تاسیس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) با همراهی شهیدان محمود شهبازی، حاج احمد متوسلیان و محمدابراهیم همت رفته ایم.
این نویسنده ادبیات مقاومت افزود: از فصول جالب این کتاب، فصل آخر آن است؛ فصلی که «آخرین پیامک» نام دارد و در آن خاطره‌ای از قول همسر شهید از آخرین سفر حاج حسین همدانی به ایران نقل می‌شود که بسیار اثرگذار و گیرا است.
البته بخش‌هایی از کتاب که مربوط به حضور این شهید بزرگوار در سوریه و آموزش نیروهای ارتش این کشور برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری است، هم جز بخش‌های جالب توجه این اثر محسوب می‌شود که در آن اطلاعات خوبی از حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه و دیدگاه‌های راهبری مقام معظم رهبری برای مبارزه با تروریست‌ها مطرح شده است.
همچنین کتاب "ر"،دیگر جایزه بخش مستند نگاری را از آن خود کرد .این کتاب روایت کننده داستان زندگی شهید رسول حیدری است که اولین شهید ایرانی در جنگ بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود و نگارش زندگیش را مریم برادران نویسنده با سابقه حوزه ادبیات پایداری برعهده گرفته است.
مریم برادران در مصاحبه با خبرنگار نماگفت: این کتاب دارای سه بخش است که در آن به مقاطع گوناگون زندگی شهیدحیدری که دربوسنی شهید شد، پرداخته شده است.
فصل اول از زمانی آغاز می‌شود که رسول حیدری از سفر بوسنی در سال ۷۱ باز می‌گردد و در مسیر مرور خاطراتش از دوران کودکی تا زمان ورود او به سپاه پاسداران و فعالیتش در جنگ را بازگو می‌کند.
در ادامه و در فصل دوم روزهای فعالیت شهید در قرارگاه رمضان تا پایان جنگ به تصویر کشیده می شود و در ادامه‌ی همین فصل ماجراهای دانشگاه رفتن شهید را تعریف می‌کند. فصل سوم نیز به روایت زندگی و فعالیت‌های شهید در بوسنی پرداخته می شود .
گفتنی است این کتاب، در عین نشان دادن روحیات و اخلاق شهید و حتی گاه اوقات ضعف‌های اخلاقی‌ او که ممکن است در وجود هر انسانی وجود داشته باشد، رابطه پرمهر و محبت او با اطرافیان و روحیه‌ی جهادی و خستگی‌ناپذیر رسول حیدری را نشان دهد.
در واقع جذّابیت زندگی رسول نیز مانند بسیاری از دیگر مردان جنگ، همین چهره‌ی انسانی اوست. به همین دلیل در همه جا نویسنده به عمد از جزییات عملیات جنگی عبور کرده است و بر برخی نکات دیگر تاکید کرده است.
یکی دیگر از نکات قوت کتاب به کارگیری عکس‌های فراوان در جای جای آن است که باعث شده هم سند داستان‌های آن قوی‌تر باشد و هم خواننده بتواند بهتر و بیشتر با گوشه‌های مختلف زندگی شهید آشنا شود و ارتباط برقرار کند.
در بخش داستان کوتاه جایزه ادبی جلال آل احمد «بازار خوبان» آرش صادق بیگی و «روباه شنی» محمد کشاورز به طور مشترک به عنوان برگزیده معرفی شد.همچنین در بخش افغانستان و در حوزه داستان کوتاه «کابل جای آدم نیست» نوشته سیدعلی موسوی و «خروسان باغ بابر» نوشته حسین فخری به عنوان برگزیده و در بخش رمان «چارگرد قلا گشتم» نوشته رهنورد زریاب و «گرگهای دوندر» نوشته احمد ضیاء سیامک هروی به عنوان برگزیده معرفی شدند.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط