شرط مهم دولت سوریه درباره آتش‌بس فراگیر

«محمد خیر العكام»نماینده پارلمان سوریه تاكید كرد: دولت سوریه از هر آتش‌بسی استقبال می‌كند، زیرا در نهایت به نفع ملت سوریه است، ولی حداقل این مسئله نباید شامل داعش و جبهه النصره شود،زیرا بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل تروریستی هستند.

به گزارش نما، «محمد خیر العکام» نماینده پارلمان سوریه تاکید کرد دولت سوریه تا کنون هیچ دعوت‌نامه رسمی برای شرکت در کنفرانس آستانه که قرار است طی روزهای آتی برگزار شود، دریافت نکرده است.

این کنفرانس قرار است با حضور نمایندگان دولت و معارضان سوری با هدف بررسی راه‌های حل بحران سوریه تحت نظارت روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان برگزار شود.

وی درباره خبرهایی مبنی بر توافق روسیه و ترکیه درباره آتش‌بس و موضع دولت سوریه در این زمینه و همچنین مشارکت در کنفرانس آستانه در صورت به دست آمدن این توافق اظهار داشت : درباره مشارکت هیئت سوری در آستانه، هنوز پاسخ به این سئوال زود است، زیرا تا جایی که من می‌دانم تاکنون هیچ دعوت‌نامه‌ای برای دولت سوریه در این زمینه ارسال نشده است و هیچ طرف رسمی سوری هم دریافت چنین دعوت‌ نامه‌ای را اعلام نکرده است.

العکام افزود : درباره موضع دولت سوریه در خصوص آتش‌بس در سوریه باید بگویم اول اینکه از نظر اصولی، این یک مسئله مفید برای ملت سوریه است، دوم این‌که این مسئله تاکید می‌کند که ترکیه بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه را مدیریت می‌کند و بر آنها تاثیر می‌گذارد و این مسئله موضع و اظهارات مقامات سوری مبنی بر حمایت ترکیه از این گروه‌‌های تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

العکام گفت : معتقدم دولت سوریه از هر گونه ‌آتش‌بسی استقبال می‌کند، زیرا در نهایت به نفع ملت سوریه است، ولی حداقل این مسئله نباید شامل داعش و جبهه النصره شود، زیرا این دو گروه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، تروریستی هستند.

نماینده پارلمان سوریه افزود: در هر حال تحولات اخیر تاکیدی بر نقش بزرگ ترکیه در شعله‌ور کردن آتش این جنگ علیه سوریه است و نیز جدیت روسیه در تعامل با این واقعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد، اینکه ترکیه مسئول شعله‌ور کردن آتش جنگ در سوریه بوده و باید مسئولیت خاموش کردن آن هم باشد و روسیه در حال حاضر در این زمینه تلاش می‌کند.

العکام درباره دلیل واقعی تلاش ترکیه برای برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه گفت : این مسئله تحت تاثیر طرف روسی صورت گرفته است،‌ترکیه امروز آتش‌بس را به نفع خود می‌بیند، زیرا مطمئن شده است که با وجود تمام آنچه انجام داده، اهدافش محقق نخواهد شد که مهمترین دلیل آن، مربوط به داخل ترکیه است، چرا که خط، امنیت ملی ترکیه را در برگرفته است، به همین سبب من معتقدم کمک کردن در زمینه آتش‌بس به نفع ترکیه است و برای دستیابی به توافق به طور جدی تلاش می‌کند.

وی درباره ماهیت طرف‌های معارضه‌ای که ممکن است در کنفرانس آستانه در صورت توافق روسیه و ترکیه شرکت کنند، اظهار داشت: درباره طرف‌هایی که ممکن است در این توافق مشارکت کنند، باید گفت، اول این‌که ترکیه همچنان با مشارکت کردها مخالفت می‌کند،‌ولی معتقدم طرف‌های شرکت‌کننده همان طرف‌هایی که ما در نشست ژنو 2016 با آنها دیدار کردیم، نخواهند بود که منظورم معارضان ریاض هستند، بلکه معتقدم که معارضانی که ممکن است به آستانه بروند، به معارضانی که در سال 2015 در مسکو دیدار کردند، نزدیک‌تر خواهند بود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۰/۹

اخبار مرتبط