عوض حیدر پور در گفتگو با نما:

دولت برای بستن قرارداد ها از افراد متخصص بهره بگیرد

عکس خبري -دولت براي بستن قرارداد ها از افراد متخصص بهره بگيرد

نماینده ادوار مجلس، گفت: اگر دولتمردان متن قرارداد را قوی، محكم و حقوقی تهیه كنند، امكان اینكه دوباره كشور آمریكا پول ایران را تحت عنوان غرامت یا هر بهانه دیگری تصاحب كند، ندارد.

عوض حیدر پور شهر رضایی، نماینده ادوار مجلس، در خصوص دلواپسی دلسوزان نظام بر سر قرارداد ایران با بوئینگ و ایرباس و احتمال برداشت پیش پرداخت ایران از سوی آمریکا به عنوان غرامت، به نما گفت: دوره بعد از تحریم، دارای مقررات خاصی در انعقاد قرارداد با شرکت های غربی و آمریکایی است، به همین دلیل این کشورها دیگر قابلیت این را ندارند که رفتارهای قبل از تحریم را با ایران اعمال کنند.
نماینده اداوار مجلس، تاکید کرد: در مذاکراتی که منجر به برجام شد؛ خرید هواپیما و قطعات آن شفاف مطرح شده است و در آنجا شرکتهای اصلی تامین کننده قطعات یدکی و هواپیما و خصوصا دولت آمریکا را موظف کردند که در جریان بازسازی ناوگان هوایی ایران حق ایجاد اختلال ندارند.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه اگر دولتمردان متن قرارداد را قوی، محکم و حقوقی تهیه کنند، امکان اینکه دوباره کشور آمریکا پول ایران را تحت عنوان غرامت یا هر بهانه دیگری تصاحب کند، وجود ندارد ادامه داد: اشخاصی که در بستن قراردادهای ایران با کشورهای دیگر دخیل هستند، باید کاملا بر تدوین، ویرایش و تهیه قراردادهای بین المللی اقتصادی مسلط باشند.
وی افزود: در بسیاری مواقع به دلیل اینکه افرادی که دارای آگاهی نسبت به بستن قراردادهای بین المللی نیستند، مسئولیت این امر را به عهده گرفتند، به همین خاطر کشور طرف قرارداد با گذاشتن تبصره یا بندی در آن، همه نوع راه گریز را در قرارداد باز گذاشته است.
نماینده ادوار مجلس در خصوص تئوری توطئه خواندن دلواپسان از سوی آخوندی، گفت: کلام وی به نظر بنده ایراد فرهنگی و رفتاری است و هیچ کس نباید دیگری را متهم کند، اتفاقا وقتی دیگران نگرانی و دلواپسی خود را نسبت به نحوه انعقاد قراردادها به آنان منعکس می کنند، باید هشیارتر شوند و به گونه ای عمل کنند نتوان خدشه ای به متن قرارداد وارد کرد.
حیدر پور با اظهار تاسف از اینکه بعضا دیده می شود فردی که مسئول بستن قراردادهای ایران با کشورهای دیگر است، توانایی خواندن و فهم درست متون انگلیسی را ندارد ادامه داد:در برخی موارد این افراد از طریق باند بازی و رفیق بازی این مسئولیت را به عهده گرفته است.
وی تاکید کرد: جناب آقای آخوندی و همکارانشان، نباید فرد مسئول بستن قرارداد را بر اساس هم حزب و هم گروهی بودن انتخاب کنند، باید فرد منتخب ادبیات حقوق بین الملل و ادبیات حقوقی بازرگانی را کاملا بداند و تسلط کامل بر متون قرارداد، داشته باشد.
وی در پایان گفت: در هر قراردادی که کشور دچار آسیب شده، افراد نا پخته، غیر کارشناس و غیر مسلط به کار گماردیم و ضررش متوجه جمهوری اسلامی شده است و اگر این دقت را انجام دهند، در این صورت به اموال ایران و متن قرارداد آسیبی نخواهد رسید.

۱۳۹۵/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط