اعلام جنگ عربستان علیه مصر

كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مصر را به دلیل عدم همراهی با سیاست‎ خارجی عربستان در مسایل منطقه از جمله سوریه و یمن، دشمن شماره یك خود قلمداد كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ امنیت مصر از دیرباز به امنیت یمن ارتباط دارد و این رابطه از ایام فراعنه ویژه بوده است و این رابطه تنها در بعد اقتصادی نبود بلکه ابعاد اجتماعی، سیاسی و استراتژیکی هم داشت، چراکه یمن خط اول دفاعی در امنیت آبی مصر چه امنیت دریانوردی از طریق باب المندب به کانال سوئز و چه به لحاظ موقعیت مکانی و نزدیک یمن به منابع رود نیل. از همین روی جای تعجب ندارد که یمنی‌ها در مصر مستقر شوند و در منطقه حاصلخیزی ساکن شوند.

این ویژگی رابطه در عهد جمال عبدالناصر رئیس‎جمهور مصر در جنگ دفاع از انقلاب و جمهوریت تقویت شد و هزاران نفر از افسران و سربازان مصری در یمن بی‎فایده فداکاری نکردند، بلکه این فداکاری‎ها برای دفاع از منافع دو ملت برادر و مقابله با هرگونه دشمن خارجی بوده است که خطری بر امنیت مصر نیز بوده است. این حقیقت در نقش یمن در جنگ علیه رژیم صهیونیستی از طریق کنترل باب المندب و ممانعت از استقرار نیروهای اسرائیلی در این گذرگاه‎ها نمایان شد.

از زمان جنگ آب در منطقه که اسرائیل آن را شعله‎ور کرد، خطر مصر را تهدید می‎کند زیرا اسرائیل تلاش کرد از آب‎های نیل به عنوان سلاحی برای تضعیف مصر استفاده کند و این جنگ از آغاز درگیری عربی اسرائیلی متوقف نشده است.

امروز پس از آنکه مصر از یمن دست کشید، راه برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باز شد تا این کشور را ناامن و به آن حمله کنند و مردم یمن را به قتل برسانند و قدرت نظامی و امنیتی آن را در قالب ائتلاف سعودی نابود کنند.

پایگاه خبری تحلیلی «اراده الشعب» با ذکر مطالب فوق، نوشت: اگر مسئولان خلیج فارس به ادیس آبابا می‌روند به دلیل عشق به اتیوپی یا جیبوتی یا اریتره نیست، بلکه به دلیل عشق انتقام از مصر است و علنا پس از آنکه مصر را کنار گذاشتند، میلیون ها دلار علیه این کشور هزینه می کنند و به همین دلیل به جای جنگ با اسرائیل علیه مصر وارد جنگ شدند.

از سوی دیگر، قطر تلاش می کند خود را به اتیوپی نزدیک کند و وزیر خارجه قطر اخیرا از همتای اتیوپیایی خود خواست که برای دیدار به امیر قطر به دوحه سفر کند که این نزدیکی روابط قطر و اتیوپی در پی تشدید بحران دو کشور با مصر ایجاد شد و این آغاز جنگ سخت با هدف نابودی مصر و قتل مردم آن و براندازی نظام مصر است، همانطوری که برای دو نظام قذافی و صدام رخ داد.

سفرهای مسئولان خلیج فارس از جمله عربستان و قطر به ادیس ابابا و مشخصا بازدید از سد النهضه اتیوپی نشان دهنده اوج بحران بین قاهره، ریاض و دوحه است.

مشاور پادشاه عربستان در دفتر سلطنتی نیز اخیرا از سد النهضه اتیوپی بازدید کرد که این بازدید چندان به مذاق مصر خوش نیامده و گویی حکایت از تنشی جدید در روابط دو کشور دارد و این سفر به منزله مبارزه طلبی برای مصر بوده است.

حسن نافعه استاد علوم سیاسی مصر در این باره گفت: سفر دو هیات قطری و سعودی به اتیوپی پیامی جز این نداشته است که اگر مصر با سیاست خارجی ریاض همراهی نکند، تنش در روابط سه جانبه افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد که مصر از سوی کشورهای حوزه شرق آفریقا تحریم و گوشه گیر شد و امروز مشخص است که نه ایران بلکه مصر هدف اول عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس شده است و مهمتر از همه اینکه ایران در میان کشورهای خلیج فارس به عنوان یک قدرت حضور دارد، این در حالی است که مصر از هرگونه حضور سازنده در کشورهای عربی و شاخ آفریقا دور شده است.

مصر در شاخ آفریقا و جنوب دریای سرخ در خارج از زمین بازی قرار گرفته است و نقش آن متاسفانه به نقش «گروهبان» یا تنها صیاد ماهی شبیه شده است که کشتی‎ها آن بر اساس اوامر عربستان و امارات و ... حرکت می کند.

در پایان باید گفت که اگر مصر از یمن حفاظت می کرد، اکنون اوضاع خودش هم بدین گونه نبود، اما ورق بازی را به سمت کشورهای خلیج فارس چرخاند، هر چند فرصت همچنان برای مصر وجود دارد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط