اختصاصی نما/ معرفی كتاب

بوی خوش نفت

عکس خبري -بوي خوش نفت

جوان ایرانی بایستی بیاموزد كه نه فقط برای نفع شخصی، كه برای اعتلای كشورش نباید چشم طمع به نفت داشته باشد. جوان ایرانی بایستی بیاموزد كه ... نفت به امانت دست ماست.

کتاب «نفحات نفت» از نشر افق، نوشته رضا امیرخانی است که 12 بخش دارد که در هریک از آنها نویسنده با مقایسه وضعیت اقتصاد فعلی ایران با گذشته، با کشورهای هم‌سطح و جهان پیشرفته و البته با اتکا به مشاهدات خودش به تحلیل شرایط می‌پردازد. امیرخانی با تغییری در کلمه «دولتی»، آن را به «سه لتی» تبدیل کرده و از وضعیت مدیریت اقتصاد در این وضعیت می‌گوید.
اگر گاهی ما با قانون‌های کاری‌مان به مشکل برمی‌خوریم، به این دلیل است که از دل تجربه کاری بیرون نیامده‌اند. این داستان‌نویس در بخش «بی کارآفرین» کتاب اقتصادی خود به تحلیل چرایی اهمیت صنعت ساختمان و املاک در کشور می‌پردازد و در بخش «منطق آزاد!» اوضاع مناطق آزاد ایران را تحلیل می‌کند و از نقش کمرنگ بومی‌ها در فعالیت‌های اقتصادی می‌گوید. بخش «کدام استقلال، کدام پیروزی» این کتاب به بررسی وضعیت فوتبال در کشور می‌پردازد و در آن از این که بیشتر تیم‌های فوتبال بودجه دولتی دارند‌، انتقاد می‌شود.
امیرخانی از مضرات وابستگی به نفت نوشته که در چنین شرایطی کارآفرینی در کشور کم می‌شود و همه گمان می‌کنند دولت باید پول نفتشان را به آنها بدهد. در حالی که کارآفرینی باید بر دوش مردم باشد و نه دولت.
امیرخانی به صراحت تاکید می‌کند که نه‌تنها با اقتصاد «سه لتی» بر پایه تک‌محصولی نفت مخالف است، بلکه اقتصاد آزاد به شیوه غربی را هم نمی‌پسندد. او می‌نویسد: «اگر اقتصاد ما به آرامی و به درستی به یک اقتصاد مردمی بدل شود، تازه می‌توانیم راجع به مدل اقتصادی ایران یا مدل اقتصادی ایران اسلامی بحث کنیم.
در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم در این سیر به اقتصادی بومی دست پیدا خواهیم کرد.
او در بخش آخر کتاب با عنوان «مقصر، مدیر سه لتی نیست» می‌نویسد: «جوان ایرانی بایستی بیاموزد که نه فقط برای نفع شخصی، که برای اعتلای کشورش نباید چشم طمع به نفت داشته باشد. جوان ایرانی بایستی بیاموزد که ... نفت به امانت دست ماست.»
نفحات نفت، کتابی سیاسی نیست تا بخواهد کسی را محکوم یا تایید کند. این کتاب که درسال 89 نوشته شده است حکایت این روزهای ایران و جوان ایرانی هم هست. اثری که به گفته خود نویسنده، «جستاری است در مدیریت نفتی و فرهنگ نفتی در کشورمان»
نویسنده در مورد کتابش گفته: اگر دیگران کار خودشان را به درستی انجام بدهند وظیفه من دیگر نوشتن این‌جور مطالب نیست و اگر هم به سمت نگارش این گونه مباحث می‌روم به خاطر آن است که دیگران این موضوعات را مورد کنکاش قرار نمی‌دهند و در این رابطه چیزی هم نمی‌نویسند. موضوع "نفت" تاکنون به صورت آکادمیک و همگانی نوشته نشده است.
او مباحث مورد پرداخت در "نفحات نفت" را از جمله مواردی عنوان کرده که معمولا به صورت همگانی نوشته نمی‌شود: نفت و حواشی آن هم در زمره مسائل آکادمیک قرار می‌گیرد که بر این اساس هم باید به زبان همگانی نوشته شود. علاوه بر این، موضوع "نفت" تاکنون نه بصورت آکادمیک نوشته شده و نه به‌ شکل همگانی که این خود موجبات گردآوری این کتاب را فراهم آورد.


۱۳۹۵/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط